tisdag 22 mars 2011

Tisdag

Nu skall jag berätta för er att Eol vindarnas gud spelar för mej. När det blåser från rätt håll trycks luft in under taket och när det trycks ut på andra sidan uppstår en fruktansvärd musik. Man tror ofta att det blåser mer än det gör, men i dag blåser det riktigt hårt.

I morse när jag var ute och gick var det alldeles stilla jag stannade vid noret och såg att isen var borta ut mot sjön, på en iskant satt två svanar och och två gräsänder kom snattrande. Visst märks det att det är en förändring på vädret, här ute är det både halkigt, blött och sörjigt.

I går fick jag se att en taklucka i växthuset har lossnat och hängde inne i växthuset, Lotta o jag satt på verandan till timmerstugan på söndag och då var det inget fel, men i går kväll började jag fundera över hur detta gått till.Ingen snö på taket, ingen blåst och detta har inte hänt förut. Jag fick faktiskt en teori om att på söndageftermiddag när jag var hos Lotta på mat var det en helikopter som flög lågt och förde väsen, om det av dennes lufttryck klämde in skivan. Var ut till växthuset i morse och lyckades få upp skivan tillbaka men det var ett stag som håller lucka som har böjt sej så nu har den blåst ner igen. Skit, och så har ett persiennsnöre i köket pajat också. Men det kunde vara värre.

Nu har jag gjort färdigt bokmärket som jag broderat och det blev fint när det blev pressat, skall nog göra flera men då på naturfärgat linne och brodera med svart. Förut skulle jag fålla gardinlängderna och så klart, tråden tog slut så det blev till att åka och köpa en rulle, nu har jag 100 meter tråd och kommer att förbruka ca 10 meter.

Ja nu är det afton och dagen är snart slut. Idag har det inte varit lä på något ställe så jag har haft en innedag fast solen skiner så fint. På verandan åt öster är det +10,3 grader kl 16.30. I kväll blir det Sofias änglar för min del.

1 kommentar:

  1. Åh, är svanarna här nu. Och änderna, mina favoritfåglar som du vet. Då går min tur till Nor i morgon bitti så jag får hälsa dom välkomna.

    SvaraRadera