måndag 21 mars 2011

Måndag.

Idag har jag verkligen sett till att jag fått D-vitamin. Började med promenad i morse men då var det lite mulen, sen frampå dagen när solen kom fram har jag varit ute, har suttit ute på balkongen och broderat och solat. Det blåste lite men med dunjacka, mössa och pläd i stolen var det alldeles utmärkt.

När jag tänker tillbaka på min barndom när vi bodde på Föskefors så minns jag bara att det var solsken. Det bodde flera familjer där som var anställda hos Uddeholmsbolaget, det fanns Herrgården, kontor stora djurstallar med hästar och kor. Pappa körde lastbil och mamma var hemmafru men sydde lite kläder till folk. Jag kan inte minnas att jag någonsin kände mej ensam, jag var minst på gårdenoch det fanns alltid någon där för mej. Uppe på herrgården var jag mycket, både tant och farbror Hermansson som ansågs vara "bätterfolk" kom jag mycket nära och deras finska krigsbarn Kaija vi lekte i lekstugan som hade en liten riktig spis och hon stekte plättar åt oss. Kaija flyttade tillbaka till Finland och vi har kontakt med varandra. Grannen Haffling och hans barn gjorde ett dockskåp till mej, fullt inrett med möbler, mattor, lampor och små dockor. Minns även när det var slåtterdags på bruket,alla var ute och arbetade, jag fick åka hölass och så läskade vi oss ur ett krus med svagdricka som stod i en höhässja för att inte bli för varm. Grannen Gunnar var "sockersjuk" och jag älskade hans små träburkar med saketter, det var så gott att slick i. Visst hade jag det bra. När jag var 6½ år flyttade vi till Framnäs och då började ett nytt liv för jag fick en lillasyster i februari 1949 och då började en ny epok.

Lika vackert väder varmgrader i natt nu +9,1 grader i skuggan. Ha en bra kväll.

1 kommentar:

  1. Tänk så fint det är vid Föskefors. Jag minns att morfar berättade när han livräddade mormor när hon ramlade i älven där. Hon var på tvättning av mattor eller kläder.
    //Ha en fin kväll

    SvaraRadera