söndag 20 mars 2011

Söndag.

När jag var ute och gick i morse rensade jag inte min hjärna utan det kom fram minnen från min barndom. Tänkte på när jag var liten och vi var till mormor och morfar, då hade vi inget annat än cyklar att åka med, på vintern åkte vi spark. Tänk ett sånt enkelt men värdefullt liv det var. Karlarna var ute på åkrarna på sommarhalvåret och var i skogen på vintern. Mormor och min moster skötte hemmet och såg till djuren. Då fanns det inga bidrag att sträva efter utan varje hushåll fick se till så att de hade till brödfödan. Jag minns mormors jordkällare som på hösten fylldes med potatis, morötter kålrötter mm förvarades. Rader av konserveringsburkar med köttbullar, kotletter, grönsaker, syltburkar och allt möjligt fanns där. Saltat fläsk och kött fanns i tinor i boden. Blir riktigt lycklig att jag fått vara med om denna förfarning av matvaror, på gården fanns en häst, kor , får , höns och "hushållsgris". Tänk att på en kort tid under hösten ta vara på all mat som skulle räcka under ett år, på den tiden visste ingen något om kärnkraftsutsläpp och andra farligheter.

Tänk så roligt det var att få följa med och flytta korna ute på vallen, eller vara med och ta in dem på kvällen, klia grisen på ryggeneller att se på de små kycklingarna som även de var "hemgjorda".

Det är andra tider nu, man tar en fläskfilé i charken stelfrusen kyckling i frysen allt är enkelt att få till sej numera men
jag är lycklig över att jag fått vara med och se hur dåtidens människor kunde klara sej och sina familjer på det som de gjorde själva., de fick verkligen slita kroppsligt med jag tror att de var nöjda med sitt liv, de visste ju heller inget annat.

En hel otroligt vacker dag just nu +7 grader i skuggan. Nu skall jag gå till Lotta och äta middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar