torsdag 29 december 2011

Torsdag

Vaknar till samma tråkiga regnväder även denna morgon, men det är bara att stiga upp med ett leende på läpparna eller ligga kvar. Jag valde i alla fall att gå upp och ta en dusch för att pigga upp mej. Vet inte om jag blev så mycket piggare men jag gjorde de vanliga morgonsysslorna, sen fram med dammsugaren och dammtrasan, det var i stora behov med en uppfräschning härhemma. När jag var klar med städningen saknade jag en bukett med tulpaner på köksbordet så det kommer jag att köpa när jag skall handla i morgon.

Det är mycket skidåkning i dag men mellan varven har jag gjort i ordning lutfisk och rensat bort benen så nu är det bara att göra sås och koka potatis. Det blir gott det i morgon, i dag har jag ätit ärtsoppa och det är ju så där.

Boken jag läser nu handlar om svarta kvinnor som arbetar i vita familjer i amerikanska södern på 1960-talet. vilket elände de svarta hade, de var inte värda någonting. Så långt som jag kommit i boken börjar en vit kvinna att försöka samla de svarta pigorna för att få dem att berätta hur de har eller har haft det i sina familjer. Den vita kvinnans önskan är att bli journalist eller författare, skall bli spännande att se om hon kan hjälpa de svarta damerna.

I kväll skall jag se på Eldsjälsgalan på tv 4 och de nominerade från Nordvärmland som gjort så mycket för sin hembygd.

Mulet och tråkigt väder kl 16.45 +2,5 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar