måndag 1 oktober 2018

1 oktober 2018


Nu är det bara att inse att hösten är här, trots att det finns så mycket löv kvar i träden så är det dags att börja tänka i en annan riktning. Som jag sagt tidigare finns nu mina växter gömda i skogen och ska få förmulta,  blommorna på kyrkogården är borttagna och nu ska det pyntas med ris och lyktor om några veckor, det känns lugnt och skönt när det får vila.

I går, denna fina söndag plockade jag ut min fågelstation där jag kan hänga upp talgbollar nötpåsar och något att hälla solrosfrön i, jag hängde i nötpåsar och några bollar, då vädret var så fint satte jag men ute på verandan och skulle titta när fåglarna kom och fick se maten, men inte en fågel dök upp så länge jag satt därute. men tidigt i morse var det småfåglar och en hackspett här och åt frukost och för en liten stund sedan tittade jag ut och där hänger 5 tomma plastnät, inte en matsmula kvar, jäkla skator.

När vädret var så fint blev det som vanligt en skogstur och jag hamnade mitt bland toppig mossa, jag kunde bara inte lämna den utan jag hade en kartong i bilen som jag fyllde, det fyllde ju inte behovet för jag brukar ge min grannfru både mossa och ris att ha till julen. Och Sivan, vi ska ju till skogen och hamstra av det som den kan ge oss, då tar vi med oss termos och något ätbart, sätter oss på en lugn fin plats och fikar, det brukar bli en bra höstdag.

I lördags var jag som hastigast till ´Hembygdsgården på bondemarknad, så trevligt det verkade vara och den fantastiskt goda cookien som jag köpte av Anna och Maja var bara mumma för själen, marknadskaramellerna var också goda men tyvärr hade jag lite bråttom för jag skulle till Torsby på sjuttioårskalas och där var jag redan klockan 15, jag ville inte vara borta så länge för jag tycker inte att det är trevligt att åka över skogen när det blivit mörkt, men det blev mörkt innan jag åkte hem. En trevlig eftermiddag men våra släktingar och vänner. Likadant blev det i går eftermiddag, jag skulle åka till svåger och svägerska och lämna tidningar, vi byter nämligen, efter kaffet blev vi sittande och pratar om allt möjligt och helt plötsligt var det dags för deras middag, de ville att jag skulle stanna och jag gjorde ju det, tack för jättegod mat.

Undrar hur jag tänkte för en stund sen, jag var i städskåpet och helt plötsligt har jag en bunke, svamp och fönsterskrapor bredvid mej, det måste vara någon mening med detta, vi får se, kanhända att det blir några fönster rengjorda.

Ha nu en bra vecka alla, ta det lugnt i trafiken för det har visst varit halkigt nu på morgonen, en singelolycka har hänt, nästa vecka börjar älgjakten och veckan därpå kommer de danska grannarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar