tisdag 30 oktober 2018

Att vakna upp och marken är vit


förvånar mej nästan varje år. Det kom ju lite små flingor i lördags men de hamnade nog inte på marken utan försvann på vägen ner. Det är ju inte annat att vänta och vi får glädjas åt att vi haft en så fin höst, alldeles fantastisk men alla vackra färger i lövverken.

Jag hade klipptid i dag men jag fick säja återbud nu på morgonen, jag vaknar med halsont igen och näsan vill rinna, jag hackar och hostar och jag vet inte om snuvan tar omtag eller vad det är och då vill jag inte gå ut och sprida mina baciller, i mina ögon har jag ett ansvar att inte smitta andra med förkylningar så nu ska min snälla frisör ge mej en ny klipptid.

I lördags var det loppis på Hembygdsgården och jag gjorde mej ett besök där, riktigt många som sålde sina varor och även köpare. Jag inhandlade en gardinkappa som jag ska sätta upp i mitt lilla arbetsrum där jag har min symaskin, strykbräda och lite annat,  en handblåst brännvinsflaska fick också följa med mej hem. Innan jag åkte hem gjorde jag en visit till Häggvägen, jag med mina två ben gick in men när jag skulle hem var det sex ben, Åke Pettergård gjorde mej sällskap och var här hos mej på eftermiddagen.

Söndagen tillbringade jag ute nästan hel dagen, hur jag bär mej åt så fattas det ris, under förra veckan var jag på kyrkogården och lade ris på tre av fem gravar för riset räckte inte, vid nästa besök med ris var det stenhårt i rabatterna så nu får jag hoppas att det blir blidväder så att jag kan sticka ner lite granris innan helgen. Men mina lådor på altanen har jag gjort iordning och i dag hoppas jag att tallriset kommer i amplarna.

På fredag fyller kusin 89 år, vad ska man gratulera med?, hon har det hon behöver och hon får all den omvårdnad som man kan önska, underbara hemtjänsten som ser till att hon har det så bra, jag vet inte annat än det får bli en blomma och att stanna hos henne en stund, kanhända att hon vill ha en kaffettår och en liten bit tårta, vi får se hur den dagen är.

Jag ska i alla fall tvätta en maskin, den klarar sej själv och så ska jag försöka griljera en liten helgskinka , jag fordrar inte så mycket arbete just nu, Stordalens bok var ju lite mera utförlig än vad som skrivits i veckotidningar och pressen, den får inte högsta poäng av mej men jag har i alla fall läst den och nu ska jag böja med Leif GW Perssons Wille Vingmutter.

Ha en bra vinterdag, snön kommer säkert att försvinna om några timmar för jag ser att snötäcket på bilen börjar ramla av.

Ha en fin Allhelgonahelg










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar