tisdag 3 november 2015

Tisdag


Ja då är allhelgonahelgen över och vardagen tar vid, men gårdagen gick i kalasets tecken, kusin fyllde 86 år och det firades under eftermiddagen tillsammans med hennes bror med familj och några väninnor. Det är ju fint att det kommer någon till henne för det är besöket som är viktigare än presenter och blommor.

Som jag började förra veckan med brödbak, matbröd på måndag bullar på tisdag och tre sorters kakor,  jag kände mej alldeles överväldigad. På torsdag blev det städdag och sen ett trevligt kalas på kvällen därefter inföll lugnet inför helgen.

På lördag eftermiddag var jag till kyrkogården och tände i lyktorna, det är ju så vackert när det börjar skymma med alla lyktor och ljus, samtidigt blir jag lite vemodig när man ser att det blir allt fler gravar som ligger mörka och ingen har tid att bry sej eller är det en generationsförändring på gång, det kanske upphör med att vi ska minnas de som gått bort och ska fira Halloween i stället.

Jag gjorde mej ett pyttelitet smörgåsbord på lördag, lite skinka, sill, rödbetsallad, potatis och julmust, fåglarna fick talgbollar och mössen fick råttgift i sina svarta lådor. De är behändiga dessa lådor som jag har under altanen, små askar med lås, man lägger i som ett portionssnus i asken och jag fyller på varje vecka och det verkar fungera, den minsta lilla svarta smula kan få mej att rysa.

Julen kommer smygande, i dag har Noah och hans mamma varit hit med jultidningarna som jag beställt, amplarna och balkonglådorna har fått både gran- och tallris, fågelbordet ska tas fram och kläs med granris och så ska det vara en liten gran eller tall att hänga talgbollar i, kruxet är att hålla skatorna borta, kanske någon har ett tips.

I morgon är det näst sista tandläkarbesöket, jag tycker att det har varit bra att få veta vid undersökningen hur många besök man beräknar och att få tider direkt. Det har fungerat jättebra för mej och när jag ändå ska till tandläkaren gör jag ett besök på Vårdcentralen för att få influensasprutan hoppas att det inte är så mycket folk än jag får detta fixat och på torsdag är det 11-kaffe, veckan är strax fylld med aktiviteter av olika slag.

Klockan är nu 18.15 + 8 grader och det är svart ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar