måndag 26 oktober 2015

Måndag i allhelgonaveckan


Jag sitter här med en tekopp och funderar på vad som händer i min kropp när vi går tillbaka till vintertiden, normaltid för mej. Jag har ju varit en riktig sjusovare en längre tid och så trött på förmiddagarna men för någon vecka sedan började det vända och jag kom upp ur sängen lite tidigare. I går morse var jag uppe och kokade mej kaffe redan 06.50 och det vet jag inte när det hände för min dag börjar med en temugg.

Ett annat fenomen hände i dag, jag har varit uppe och bakat, fyra matbrödslimpor står nu, och jäser och ska strax in i ugnen, när hörde ni något sådant från mej tro, faktiskt ska jag erkänna att det kliar lite i mina fingra att baka moster Linnéas goda bullar, vi får se om en stund hur det blir. Först och främst ska jag plocka bort matbrödsingredienserna samt ställa undan assistenten. Om det blir bullbak använder jag matberedaren och gör degen i den, vi får se hur det går.

I fredags var jag till kyrkogården och la på ris och satte dit lyktorna det var så fint väder så man kan inte tro att det pyntas inför allhelgonahelgen, det sorgliga nu är alla dessa träställningar som satts upp på gravstenar som inte är riktigt fast på socklarna, på min farfars grav finns en sådan ställning och skyltar som varnar. Jag är väl gammalmodig men jag tycker inte att en kyrkogård är en lek-och stojplats för barn, vi vet alla att det kan vara ostadiga stenar och det varnas med gula lappar. Det saknas respekt i stort sett överallt, det verkar som om det är fult att säja till sina barn vad som är rätt eller fel, varför ska folk kalla varandra fula saker och att inte ha respekt för varken föräldrar, lärare eller barn sinsemellan. Om vi inte kan visa respekt i samhället kan det inte bli annat än elände och jag tror vi är på god väg. Skönt, nu fick jag detta sagt.

Om nu baklusten håller i sej och det blir bullbak så kan det hända att det blir någon kaksort i  morgon, kanske en sats "Hulda öst i gårn", och lite hallongrottor, enkla bakverk som är goda och har jag tur kan det bli en sockerkaka.

I bland kan jag känna att jag får någon liten gliring för jag skriver om mitt liv och vad jag gör men det bryr jag mej inte om, jag skriver inte något illa om någon och jag bestämmer själv vad jag lämnar ut.

Ha en fin måndagseftermiddag och kväll



.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar