söndag 29 november 2015

Första advent


Nu nalkas julen, första advent i dag och det lyser så fint av granar och ljusstakar hos grannarna här. Det ärr något speciellt med den här dagen, alla förväntningar att det ska bli fint och bra på alla vis, det är ju lite spännande när man ska plocka fram ljusslingor och stakar och man är alldeles säker på att de var hela och lyste när de plockades ner i sina kartonger efter julen 2014.

Men, så var då inte fallet här hos mej, jag gjorde mej till och köpte en gran i år, en rödgran som var så tät och fin tyckte jag, när den kommit i sin fot upptäckte jag att det var förfärligt många grenar på den och att de var lite mjuka, det vill säja att de ville böja sej när ljusen kom i. Det blev komplicerat med ljusslingan, av någon anledning var det bara ett enda trassel i kartongen när jag skulle sätta upp ljusen, nej fy så tråkigt, jag satt ute på verandan och försökte få ordning på det hela men det gick inte och ingen att skylla på, jaja det var bara att rätta till fajset och trösta sej med att jag knölade in det sista i kartongen. Men, Lotta och Elvira kom hit och efter en timme hade vi fått upp nästan allt och när vi kom ut till granen lossnade sista knuten och det var bara att sätta upp ljusen och det blev så mysigt.

Vädret har ju inte varit det bästa och i morse när jag kom upp rann regnet utefter rutorna och den rätta stämningen hade svårt att infinna sej men jag kokade mej kaffe för ovanligheten skull och gjorde mej en skinksmörgås tände ljuset och det blev riktigt bra.

Resten av dagen har jag bara plockat bland tomtar och andra julsaker, för andra dagen i rad har jag pillat med en elljusstake som inte vill lysa och där går jag nog bet så kanske jag köper en ny och så var det de små ljusslingorna som faktiskt tände sej förutom en som har dåliga batterier. Jag plockar fram lite då och då jag tycker att det är så fint att ta fram julsakerna och att man kan få njuta av dem under december för efter helgerna är det roligt packa ner och sätta upp lite annat när det blir ljusare ute.

Nu är det dags att ta fram stickningen och sitta framför TV:n som vanligt och se på "Allt för Sverige"
Vi hörs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar