torsdag 1 januari 2015

Nyårsdagen


Ja, då har vi klivit in i nya året 2015 och hoppas att det blir ett bra år. Nyårsafton kom då med ett alldeles underbart väder efter en köldperiod. När jag åkte hem från kyrkogården i går förmiddag var det som en vårdag på vägen, blött och lite moddigt. En liten promenad blev det och det var skönt.

Nyårsdagen idag, inte lika vacker, mulet och grått med töväder +3,3 grader för en stund sen och nu antar jag att den lilla snö vi har kommer att försvinna.

Det blev en stavpromenad för mej idag, inte långt med skönt ändå, jag har inte rört på mej på ett bra tag men nu ska jag försöka igen. En kaffepaus med dopp hos Siv och Ulf blev det också och gudskelov att jag inte har lämnat några nyårslöften om mat och motion för om ni bara visste hur gott det smakade med grillkorv, pomes frites och tillbehör. Efter all helgmat smakade helt onyttig mat gott.

Nu ska jag ta hand om min nya agenda och skriva upp födelsedagar mm, lite andra planerade anteckningar har jag redan skrivit in och i år har jag den vanliga timdagboken som jag använt i arbetet under många år, den är onödigt stor med jag gillar den.

Nu tycke jag att det ska bli skönt när helgerna är över och julsakerna ska plocka bort. Om solen skiner skarpt när vi kommer en bit in i januari  då blir det som är rött så markant och herregud så dammigt det blivit under de här julveckorna trots att man dammsuger och torkar av. Blomgrupper med förvuxna och utblommade hyacinter har gjort sitt och den andra knoppen på amaryllisarna väntar vi ska växa till och slå ut till stor glädje. Hur det är, om några veckor så ska det inköpas frön för förodling inomhus, på altanen ska det plockas kvistar och all mossa och ris som jag dragit hem ska bort, det gör mej lite lycklig att sitta och fantisera om månaderna framöver som säkert kommer att bli långa och kalla, kanske mycket snö som kommer men ändå, det blir i alla fall ljusare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar