söndag 17 november 2013

Söndag


Nu har det strax gått en vecka sedan jag skrev sist och mitt dåliga humör har läkt och allt känns bättre.

Jag håller på med att sy nya köksgardiner som jag ska ha till jul, Siv och jag beställde från Stoff och Stil i söndags och i går hämtade jag paketet. Röd och sandfärgade smalrandiga länger kom och då skulle måttband och sax fram direkt och Sivs stora köksbord var perfekt för att klippa isär tyget  på och i dag har vi börjat nåla och fixa. Jag undrar hur jag kommer att tycka om de här randiga eftersom jag har haft enfärgade gardiner i köket till jul under massor av år men det blir nog bra.

Under veckan som gått har jag börjat planera lite inför julen, inhandlat ingredienser till saffranskransar och bytt gardiner i vardagsrummet och sovrummet och nu fantiserar jag om att det skulle vara roligt att ha det mesta klart till 1:a advent, grovstädat om jag kan kalla det, klart, bytt dukar och börjat plocka fram lite tomtar. Jag tror att det skulle kännas bra att få njuta av juldekorationerna under hela december för efter trettonhelgen är det bra skönt att byta ut tomtar och gran mot vardagen, men detta är ju bara tankar än så länge.

Fåglarna är duktiga att äta även skatorna, förr om åren tycker jag att det kanske var två skator här och försökte plocka till sej mat men nu är de åtta- tio stycken här och plockar + alla småfåglar, massor av dem är det och även en gröngöling är det här och hackar på tegelväggen, de vanliga hackspettarna har jag inte sett till ännu.

Det blir mörkt tidigt tycker jag och kvällarna blir långa, tur att jag har mina handarbeten att ta till och TV:n förstås och radion, det är riktiga sällskap.

En vacker dag, solsken och +8 grader drygt under dagen, det skulle kunna vara bra mycket snö. Ha en trevlig söndagskväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar