lördag 27 juni 2020

Puuuh säjer jag bara

efter att ha varit konstant svett i flera veckor, ja det var väl i tisdags som det var en vilodag från solen och det kom lite regn. I vanliga fall tycker jag att när det regnat en dag så har jag tröttnat, men höga temperaturer och gassande sol i flera veckor gör mej alldeles urlakad, leder värker och jag blir stel, andra tycker att det är helt underbart, vilken tur att vi är olika.

Midsommarhelgen tillbringade jag i soffan på verandan, en fläkt har gjord det drägligt att sitta därute jag har läst böcker, löst korsord och faktiskt njutit av tillvaron, midsommardagen kom syster och svåger och fikade med mej, för övrigt har  jag valt att vara själv då jag under åren lyckats dra på mej lite udda sjukdomar och kan jag hålla mej undan smittor är det upp till mej själv att försöka undvika detta.

Jag har inte klippt gräset denna vecka och nu börjar det bli lång men det får vänta ytterligare någon dag för det är ju så torrt och jag är rädd att solen bränner gräset så att det blir bruna rosor i gräsmattan, det ska tydligen bli väderomslag endera dagen och då hoppas jag att det går att klippa sen. Jag vattnar inte annat än några krukor, amplar, balkonglådor och tomatplantorna som nu visar lite små frukter, det är riktigt trevlig att ha lite trädgård i miniatyr också.

Som sagt, jag är försiktig och Lotta handlar till mej när det passar. men i torsdags åkte jag till kyrkgården för att fylla på vatten i lådorna, och samtidigt se om jag skulle kunna gå in och handla lite men det var så många bilar på parkeringarna så jag avstod, jag fick hjälp med inköpen av Lotta igår så nu klarar jag mej några dagar.

Det är födelsedagar runt omkring mej, en 70-åring i går, en svåger idag och en systerson i morgon, det blir uppvaktning per telefon nu, hoppas att denna pandemi ger sej snart och att vi kan få börja leva som vanligt innan vi glömmer hur man umgås.

Det är en konstig känsla att inte ha friheten att göra som man vill, att handla när jag vill, besöka någon, träffas över en kopp kaffe, 11-kaffet i församlingshemmet och mycket annat. Men vi får bida tiden, jag tror att detta året är Coronans år.

Ha det skönt, sola med måtta, drick mycket och försök vara friska.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar