onsdag 12 april 2017

askonsdag


När jag vaknade tidigt i morse låg jag och tänkte och planerade dagen lite vad jag skulle göra. Jag har gjort iordning krukor med påskliljor som jag tänkte åka till kyrkogården med samtidigt som jag besöker kusin, hon ska få en påskblomma och lite praliner, men när jag kommer ur sängen och tittar ut försvann all lust, det snöar här. Det kanske blir bättre under dagen och jag gör det jag tänkt mej.

I alla fall fungerar min nya spis och diskmaskin bra, jag provdiskade torsdagkväll och en riktig disk på fredag, på lördag morgon skulle jag tvätta en maskin men då var oturen fortfarande med mej, golvet i tvättstugan var fyllt med vatten och det började komma upp i golvsifonerna. Förtvivlan och fula ord roterade i min hjärna, fick be Lotta o Eilert om hjälp men till slut blev det så att jag fick beställa en jourbuss som kom och jag fick upp avloppet, gudskelov att det finns människor som jobbar med sådant och räkningen vill jag helst inte se innan påsk. Jag får nog ta fasta på rådet jag fick att med jämna mellanrum kontrollera mitt avlopp med en kamera.

Men det har varit bra saker denna vecka också, i måndags var jag på läkarbesök och det gick bra, jag fick träffa en ny läkare och det kändes fint med henne, hon verkade påläst om mej och det var ju framför allt blodtrycket som skulle kontrolleras, i alla fall låg jag ner och under tiden hon undersökte mina knän pratade vi om den hemska händelse i Stockholm, om den lilla flickan och hunden, så skör man är som människa, jag tyckte att jag var lugnet själv när jag låg där men det visade inte blodtrycksmätaren Jag fick vila extra länge och det hjälpte för mitt tryck var lägre än jag brukar ha.

När jag kom hem kom mina danska grannar hit, vi pratar och skrattar åt våra språksvårigheter dricker kaffe och umgås, och deras son lille Emíl 5 år blev trött så han försvann, han låg på soffan i vardagsrummet och sov. Jag fick ett recept av Gitte någon form av pulled pork av fläskkarré som jag måste prova, roligt om vi kan utbyta erfarenheter.

Nu tror jag att det slutat snöa och det vita på marken har redan försvunnit men det är riktigt mulet och lite kyligt.

En GLAD PÅSK önskar jag alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar