lördag 7 januari 2017

dagen efter trettondag jul


Nu är det snart över det vi väntat på, all planering inför advent och jul, alla julsaker som plockats fram, städning och fixande med allt möjligt, julhälsningar som ska skickas, granen ska kläs och mat ska laga, det nya året kommer och så trettonhelgen och helt plötsligt är det över. Jag tycker julen och dess förberedelser är underbara, vi träffar släkten och byter lite julklappar och har gemenskap, jag har varit hemma mycket den här julhelgen, alla har ju sitt med sina släktingar och vänner och när jag tänker tillbaka på åren när man skulle vara överallt på julafton och juldagen kan jag nu tycka att det måste ha varit arbetsamt men jag tyckte om att ha kalas och ha släkten omkring mej.

Tiderna har ju förändrats, det som var naturligt förr är inte detsamma idag, ibland funderar jag på hur det gick till att vi kunde hinna med allt som hörde till arbetet och hemmet, jag kan inte minnas att det varit så stressigt som det är numera, gudskelov att man inte behöver ha det så som de yngre familjerna har det med alla aktiviteter för både stora och små. Nej jag är nöjd med mitt så länge jag kan betala mina räkningar och köpa den mat jag vill ha, några garnnystan ibland för att hålla fingrarna igång och så korsord förstås det kan jag inte vara utan och det viktigaste av allt att man får vara frisk.

Vinter fick vi efter en grön jul- och nyårshelg, några centimeter snö gjorde tillvaron lite ljusare  men drygt 20 grader kallt är aningens för mycket, vi blir aldrig riktigt nöjda.

Veckan som kommer ska tomtarna få krypa tillbaka i sina lådor, juldekorationerna och julgran ska plockas ner och gardinbyte ska ske i köket så efter några arbetsdagar till veckan blir allt som vanligt och det blir att vänta in påsken, det är några veckor kvar, innan dess ska lille Emil från Danmark komma till gamla grannhuset med sin pappa och så är det rallyt och då kanske jag får se skymten av skånegrannen och det kommer att hända massor av saker som inte är planerade och som jag inte vet något om idag.

God fortsättning på nya året och akta alla fina tomtar som ska tillbaka i sina skrymslen, nu ser vi framåt och väntar på att ta fram sålådorna och köpa fröer, byta blomjord och hoppas att det gror och växer.

Det verkar vara klart väder, klockan 17.50 -6,9 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar