tisdag 24 januari 2017

Tisdag

I dag var det lite kyligare på morgonkvisten, -11,1 grader hos mej men så fint det är. Nu märks det verkligen att dagarna börjar bli längre och det kommer någon sorts längtan efter att göra något utöver det vanlig och så blev det. Jag har varit till ÄBC i Hagfors, jag skjutsade min unga väninna till skolan för hon hade bara två lektioner i dag, jag tycker att det är fint att hon har förtroende för mej och ber om hjälp när det behövs en timme hit eller dit spelar ingen roll och när jag ändå var ute kikade jag in till min grannfru och fick mej en slät kopp kaffe.

Sen knappt en vecka försöker jag ändra min kost, jag var på läkarbesök förra veckan och eftersom har lagt på mej många kilon böjde jag prata om detta, hur ska jag göra, LCHF, 5:2 och dylikt och då säjer doktorn till mej att varför inte pröva Medelhavskost, ja varför inte säjer jag och har nästan ingen aning om vad han ger mej för råd men tydligen ska det vara bra mat för alla, högt blodtryck, kolesterol, övervikt och många andra saker som man kan läsa sej till. Nu försöker jag, det har blivit några grekiska sallader, mozarella med skivad rödlök, kryddor och lite olja, kyckling i ugn med mosad fetaost var gott och i dag rostar jag olika grönsaker och till det ska det bli stekt fisk och oliv- och rapsolja så klart, en skiva surdegsbröd är nog också tillåtet och något som var bra, jag skulle få komma på ny provtagning och se hur jag påverkas av mathållningen + ½ blodtryckstablett som ska ökas på till en hel efter några dagar. Tråkigt att välfärdsmaten ställer till det för oss när så många svälter.

Jag har börjat fundera om jag ska starta med att plantera om blommor, jag ser ju att de är i behov av ny jord så det blir nog så endera dagen, och så ska fröhandlare Noah komma och ta upp beställning och självklart ska jag så en del, växthuset är ju kvar och jag ska väl fixa till i ruta så det inte regnar in,

Innan jag avslutar skrivandet tog jag mej en matpaus och jag kan lova att rostade grönsaker och stekt torskrygg smakade alldeles utmärkt trots att jag glömde soltorkade tomterna på fisken. Detta ska lagas igen.

Och i kväll blir det stickning och TV


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar