söndag 13 september 2015

Söndagmiddag


Det doftar nykokt lingonsylt hos mej idag. Snälla grannar förser mej med bär och frukter, min granne Marianne fick lingon över och de är nu nykokta och doftar gott här hos mej. Siv och Lisen bjöd på förmiddagskaffe i går och jag fick fina frukter som Lisen hade med sej så det bli till att baka några äppelpajer  och kanske koka in lite päron för det är så gott. Jag tycker om att sylta in grönsaker mm och jag skulle nog ha levat under konserveringens tidevarv, jag minns att jag tyckte om att följa med mormor till deras jordkällare och titta på alla glasburkar med sylt, saftflaskor, köttbullar med sås, stekta kotletter, revbensspjäll och syltor o pastejer. Korvar och fläsk låg i tinor  detta var innan frysboxarnas tid, det mesta var ju konserverat och klart. Jag önskar att jag hade ett fotografi från mormors källare.

Det har varit en turbulent vecka med en olycka som kunde fått katastrofala följder gudskelov så verkar det ha gått bra för Fredrik och att han nu får vila upp sej och läka både fysiskt och psykiskt för en sådan olycka lämnar nog ingen oberörd.

Vi såg ju en varg för 14 dagar sen och förra söndagen fick jag uppleva samma sak. Det kändes så märkligt att jag bara berättade för mina närmaste, jag kände mej inte trovärdig att detta kunde hända med bara några dagars mellanrum men efter att jag fått höra av andra så kan alla få höra av mej.  Det är ju ett ögonblicksverk eller någon sekund som man ser detta djur som gjorde ett sådant obehagligt intryck på mej, de ska inte vandra mellan husen utan ska befinna sej långt ut i skogen.

I dag blåser det och höstlöven yr omkring, det går fort nu och jag såg i går kväll att det börjar glesna bland löven och det kommer fram husgavlar och utebelysningar som man inte sett på ett tag. Alla årstider har sin charm och jag gillar verkligen att tända ljus och lyktor och fantisera och planera för hösten och vintern.

Ha en trevlig söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar