torsdag 27 augusti 2015

Torsdag kvällning


Ja jag har inte bestämt mej ännu, men ska man koka kålsoppa eftersom det är Skoga marknad i helgen? Egentligen så är jag inte förtjust i kålsoppa men på något vis så känns det som att denna helgen kräver en tallrik. Vi får se, om det nu skulle bli en soppa så får det absolut inte vara frikadeller i, kokta köttbullar gillar jag inte men däremot kan jag tillsätta en morot annars gör jag som receptboken säjer. Den här veckan har det känts som att hösten har tagit sitt grepp om mej och jag börjar tänka i lite andra banor, bland annat mat och bak. Jag köpte snöbollspotatis höromdagen och gud så gott, mjölig potatis och en god sås skulle jag kunna klara mej på några dagar, eller en klick smör, men så får man väl inte tänka.

I alla fall gjorde jag sjömansbiff i går, jag kollade i olika recept och hittade ett där man skulle pudra mjöl över köttstrimlorna innan man stekte men, jag var nog lite för generös med mjölet för det blev aningens för simmigt trots att jag spädde ut men det blev gott ändå men jag kommer nog inte att mjöla någon mer gång. I morgon ska jag koka rödbetor och lägga in och så ska jag göra pressgurka, sånt tycker jag är roligt att pyssla med.

Det har varit riktigt dammigt här så i går åkte mattor ut och det kändes skönt att torka av golven och få vädra på mattorna och så skönt det är när kvällen kommer och känslan av att ha gjort något nyttigt infinner sej. Jag har varit fruktansvärt lat hela sommaren och det är mycket som har lagts åt sidan.

Stickningen kom fram igen i går kväll och jag satte på TV:n och såg på Uppdrag granskning och det Kungliga lasarettet så som sagt, jag tror hösten är hos mej.

I dag har det regnat rikligt här men för en stund sen kom solen fram och allt blir lättare och ett litet besök av dotter gör också dagen.

Klockan 19.10 +15,6 grader. Får se, kanske jag gör en sockerkaka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar