torsdag 30 december 2021

Nu kan jag lova

 att jag är riktigt mätt och belåten, efter all god julmat som man stoppat i sej var lutfisken urvattnad och klar för tillagning. Mjölig snöbollspotatis och bechamelsås med kryddpeppar och så rödkål därtill är mumma för själen och så ett glas julmust förstås.

Julen har varit bra, lilla julafton hos syster med familj var trevlig, det blir inte så ofta som vi träffas alla men nu var vi alla tillsammans.  Julafton var Lotta o Eilert här hos mej, vovvarna var med och fick någon liten smakbit så i en hel vecka har det ätits julmat förutom i går då det blev pytt i panna med stekt ägg och rödbetor men gudskelov i dag blev det lutfisk

Inför nyåret bestämde jag mej föra att åter beställa mina varor on-line och vilken tur, det verkade vara massor av folk i butiken, parkeringarna var i stort sett fulla och jag är så glad  att jag tog detta beslut. Nu har jag det som behövs hemma utan att jag behöver stressa mej genom affären utan kan sitta hemma vid köksbordet och handla.

I går kväll satt jag och tittade på min julgran, den har inte förändrats särskilt mycket under åren, samma kulor samma små svenska flaggor, karameller som vi gjorde när Lotta var liten, nästan allt är gammalt men jag vill ha det så, det är min tradition att plocka fram den gamla lådan med julsakerna. Visst har det kommit till lite, ängeln med trumpeten har jag fått från mina vänner från Ukraina, de bor numera i Norge. Karen Blixens hjärta har jag fått av mina danska grannar men den färgglada glaskotten har varit med länge.

När vi kom hem från Torsby förra torsdagen fanns en korg med hemmagjorda karameller  på verandabordet, underbart goda tack till Charlie och Lilo

Det har varit riktigt kallt några dagar men nu är det vitt härute och termometern håller sig runt 0:an, undrar om Fortums eltaxa känner av det mildare vädret.

Önskar alla att det blir ett fint 2022







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar