tisdag 14 december 2021

När man vaknar tidigt

 och känner att det finns lite energi känns bra, men denna kicken var inte passande. Tiden fanns ju att planera  dagen, tankarna var många och i kväll får vi se hur mycket som blev gjort.

När jag satt med min temugg och smörgås nu på sena morgonen upptäckte jag det vackra ljuset  som kom, tillsammans med diset  eller dimmorna var det så vackert så man blir nästan tårögd. Nästa upplevelse under morgonfikat var att det kommer en dam och knackar på, som vanligt är jag fortfarande klädd i morgonrock och okammad, damen som är frisör skulle till mina grannar och göra dem julfina men när hon knackade på hos dem var det ingen som öppnade, det blev några oroliga minuter men jag fick svar när jag ringde så nu är de säkert under behandling.

Men nu har jag startat min arbetsdag, jag har tillverkat en "tullkôrv" en rullad av urbenad karré som jag fyllt med lök, bacon och kryddor och bundit den med bomullsgarn, en liten början på förberedelserna. Gårdagen tillbringade jag med att hålla avstånd när jag handlade och det var flera än jag som var ute i affärer, min tanke var att jag skulle handla hem det mesta inför julen, det är mycket som ska bäras hem, det blir tungt  och min handlingslista var försvunnen, kanhända att den följde med julposten jag skickade för jag har inte hittat den ännu. Men nu finns det både skinka, revbensspjäll och mycket annat hemma så kanske att jag beställer de sista varorna inför julen på ICA och det bara är att hämta kassen utan att gå in i affären.

De flesta julklapparna är inköpta, bara några småsaker kvar och så lite blommor ska jag inhandla, nu måste jag sluta med mitt funderande och planerande och komma till handling igen, vi får se vad jag tar mej till men en tur till soptunnan blir det, soppåsen blir fort full. Det blir ingen storstädning till julen här hos mej utan en minimal veckostädning men jag ska försöka baka skrädmjölsdrömmar igen, gjorde en sats förra veckan men hade inte nog med hjorthornsalt och då chansade jag med att fylla på med bikarbonat men så det gick inte så de kakorna får skatorna mumsa i  sej.

Ha en härlig vecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar