måndag 10 januari 2022

Har ni märkt

 att dagarna äntligen har blivit lite längre trots gråväder och dis. Helt underbart och inte kostar det naturliga ljuset något. Jag önskar alla en god fortsättning på nya året men om det kan bli så gott vet man ju inte med dessa höga priser på el och drivmedel och dyrare varor mm som detta för med sej. Det känns så sorgligt. Mina tankar går till de lant-brukare/jordbrukare/skogsbrukare som behöver bensin/diesel till sina maskiner för att kunna få fram varor till alla butiker. Alla vi som bor här på landsbygden är i behov av bilar, bussar och allmänna kommunikationer. Det finns inte en taxi på mils avstånd.

Nu får det vara slut på mitt missnöje för jag har läst att pensionerna ska höjas från denna månad och det är ju bra men höjningen är säkert uppäten innan den hinner in på kontot.

Julen står orörd kvar här hos mej. Adventsstaken med levande ljus på köksbordet är borttagen och idag kommer kanske stakarna i fönstren att ställas undan, jag plockar bort lite i taget och en vacker förmiddag ger solen ett speciellt sken genom mitt köksfönster och då blir de rödvitrandiga gardinerna i köket alldeles för röda och då ska allt bort. 

När julen är bortplockad vill jag köpa vårblommor att sätta på köksbordet det piggar upp i vardagen, jag har ju lovat mej själv att inte bry mej om att odla något men visst är det kul med en fröpåse, strö ut den i en kruka och det gror, vi får se hur det går. Innan det är dags att tänka på fröpåsar är det ett antal raka veckor innan det är dags för påsk och då hoppas jag att de danska grannarna kommer hit, det skulle vara roligt.

Nu ser jag att postbilen åker förbi här och det är dags att dra i gång vardagen igen, fylla en tvättmaskin, kika ini skafferi och kyl/frys och börja skriva handlingslista för jag har börjat handla online igen. denna vecka lämnar jag inköpslistan på onsdag och hämtar varorna torsdag förmiddag, det är så bekvämt och inte behöver man trängas med folk.

Ha det bra den första hela arbetsveckan 2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar