onsdag 22 augusti 2018

Lite höstrusk idag


och min känsla för att tända små ljuslyktor infann sej på förmiddagen. Regn och rusk gör att jag vill mysa till det lite för mej själv och jag tycker om stearindoften, så i eftermiddag blir det säkert stickning, tända ljus och en härlig kopp te vid five o´clock Vardagen har ju börjat återkomma efter denna varma sommar, Fråga Doktorn började ju i måndags och Go kväll i går, det kommer att bli lite lugnare nu tror jag för när solen skiner länge på kvällarna finns inte någon ro för mej att sitta inne framför TV:n utan då är det livet på verandan som gäller.

Jag har ju firat födelsedag i söndags, tack än en gång alla som tänkt på mej och de som kom hit eller ringde, de sista veckorna har mina tankar gått till att jag blir ett år äldre, vad kommer att hända och alla tråkiga tankar som kan komma ibland, men så kom födelsedagen och den ger så mycket glädje, det hände inget tråkigt, bara att fira på i dagarna tre. Söndagen tillsammans med dotter och måg och goda vänner, jag fick en jättegod Jubileumstårta av Lotta, den kom från Wienerkonditoriet i Torsby, i måndags firade danske grannen Lars och jag med kaffe och tårta och i går blev det fika med tårta igen under en paus i gräsklippningen.

Gräsmattan har faktiskt börjat hämta igen sej efter torkan som varit och det kanhända att det blir en hel del klippning under hösten, det gör mej inte något för jag tänker så bra när jag sitter på gräsklipparen och kör runt här under några timmar. Jag ska faktiskt börja ta bort blommor, utblommade tagetes och krasse är inte roliga nu, tomaterna ska jag också plocka av och göra mej lite marmelad av. Som jag väl sagt många gånger, jag tycker om att att pyssla med inläggningar, att göra något gott bär och frukter. Plommonen blev till marmelad under veckan och jag har syltat in squash och i mina tankar hoppas jag att jag kommer till skott och göra lite potatiskorv och älgkorv efter ett recept som jag fick av Ruth Eklund, den älgkorven är jättegod. Jag har lite planer trots att jag blev ett år äldre.

Det är lite omständigt att åka in till samhället och handla för det asfalteras efter väg 239, i går när jag skulle åka in och köpa bensin till gräsklipparen var det totalt bilfritt hela vägen förutom arbetsfordon men när jg åkte hem var det väntetid, det visade sej att det var trafiklots och jag hade turen ha vägen för mej själv men de får skylla sej själva för det fanns ingen markering från norra sidan av vägen där jag åkte ut.

 Jag försöker fördjupa mej i partiledarutfrågningarna på TV men jag begriper nästan ingenting, jag vet att utfrågarna är skickliga journalister men jag gillar inte tonen, i mina öron är de näst intill lite anklagande men det är väl så det ska vara.

Nästa vecka ska jag till tandhyginisten och det upptäcks säkert någon åtgärd, jag förstår att många människor tycker att tandvården ska ingå i högkostnadsskydddet men det har jag svårt att förstå var de pengarna ska komma ifrån, jag är fantastiskt nöjd med den sjukvård vi har här hemma, där får vi mycket för 100 kronor/dygn alla operationer, behandlingar mm det tycker jag är fantastiskt.

Ha det gott alla <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar