måndag 19 december 2016

måndag i julvveckan


Nu närmar sej julen med stormsteg, jag tycker att det ska bli skönt när helgen är här. Den förbereds varje dag nu och i går klädde jag julgranen. Det är en härlig känsla när man sticker i elkontakten och det lyser så fint, alla gamla kulor och annat pynt ger minnen, här förändras inte julgranspyntet utan det är samma gamla som vi alltid har haft förutom någon litet hjärta som kommit till.

Julstädningen är över, dammsugaren ska ju göra ett svepande men annars för det duga och nu är det lite lugnare innan maten ska förberedas. I dag ska jag lägga lutfisken i vatten så att den blir fast och fin, i morgon ska det handlas, jag ska försöka ta vara på seniorrabatten och då var det tisdagar som gällde och så var det ett par julklappar till som ska inköpas. Sillar ska läggas in på onsdag har jag tänkt och torsdag ska skinkan in i ugnen på torsdag och griljeras på fredagförmiddag.

I dag ska jag pynta lite i köksfönstret, änglaspelet ska hängas upp och lite kulor också sen blir det en tur till skogen för att ta en ny liten grantopp och enris för de kvistar jag har inne nu har tappat lite spänst och så saknar jag dofterna från nyplockat ris.

På fredag firar vi lilla julafton hos min syster med familj i Torsby, det ska bli roligt att träffa alla och det är alltid trevligt, julafton firar vi här hemma i lugn och ro och jag har laddat upp med lite läsbart och så garn förstås.

Under förra veckan fick jag julhälsningar från våra amerikanska släktingar och från grannarna som bor i Danmark, det var ju svårt med kommunikationen med dem ett tag för språket är besvärligt tycker jag med under de veckor de var här i somras blev det så bra, deras son Emil kom cyklande i stort sett varje dag och hunden kom likaså och till slut tycker jag att vi började förstå varandra och kunde prata ganska bra med och nu chattar vi och det är så roligt.

Som sagt, det är något varje dag så tiden står inte stilla och för en stund sen kom ett meddelande att det kommer en tomtenisse hit i morgon eftermiddag. Visst är man lycklig att människor bryr sej om en och jag önskar att alla får en RIKTIGT GOD JUL.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar