måndag 8 augusti 2016

Måndag


I dag kändes det nästan lite höstlikt när jag steg upp, himlen var mörk och det blåser kraftigt och efter en stund kom regnet och la sej på rutorna. Hoppas bara att det är en tillfällighet för jag tycker nog att vi ska ha sommar ett tag till. Men, eftersom det nu var ett sådant här väder har jag idag inköpt jäst, mjölk och andra baktillbehör för uti fall att, men här lovas det ingenting, anfallet kan gå över innan jag har hunnit börja med baket och numera köper jag bara torrjäst för om ni visste hur mycket färsk jäst jag har slängt, en ihoptorkad bit i pappret är ingenting att ha, så därför köper jag torrjäst numera den passa till de flesta jäsdegar.

På tal om nybakade bullar så var jag nyss in till min grannfru och där fanns minsann hembakat, både bullar och kakor och nykokt kaffe och det smakar allt bra, men jag säkerställde mej i affären och köpte med mej en påse skorpor.

Jag har inte känt mej riktigt kurant under helgen, det började med halsont i fredags, känt mej frusen ibland och svettig ibland och huvudvärk med rinnsnuva, jag är inte riktigt bra idag heller men det går väl snart över får jag hoppas.

Min tomat- och paprikaodlingstid är över, jag tror att det blev för varmt i växthuset eller så blev något annat fel, bladen krusade ihop sej men jag såg ingen ohyra så nu är de väck, och jag också nästan för när jag skulle gå in i växthuset sparkade jag tårna i sockel och ramlade in på stenplattorna, jäklar vad ont det gjorde i de tidigare ömma knäna, men nu är de smärtorna snart över och den vanliga athrosen lever sitt eget liv just nu dämpad av kortison tack och lov.

De danska grannarna har tydligen kommit tillbaka för när jag nyss var ute på verandan fick jag se att det brinner en brasa nedanför huset och det ryker rejält, så oförståndigt och onödigt i detta blåsväder.

Just nu uppehåll, björkarna halvligger här ute och det är 16,5 grader. Det blir nog inget baka av idag, men jag tycker att min tanke var god, kanske det blir av i morgon.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar