måndag 6 juli 2015

Måndag eftermiddag


Nu är jag här igen och i dag mår jag riktigt bra, vädret har ju varit underbart och så skönt för alla semesterfirare. Solsken har jag här hos men från riktigt tidig morgon till 22-tiden på kvällen och jag kan lova att det är varmt här inne framförallt på nätterna och jag tycker det är jobbigt att vara svettig men så här har det varit i alla år här på åsen.

Jag har tillbringat ett par dagar på Hantverksgatan, jag förvånas över hur kreativa människor som finns runt omkring i bygden och hur mycket handarbete mm som det pysslas med under mörka vintrar för att kunna ha till försäljning i bodarna och inte bara här utan så mycket som säljes på Tiomilaskogen, det är ju så roligt och alltid hittar man något att köpa. I år har jag tänkt mej en tur ute på skogen om vädret är bra, inte för varmt och inget regn, det kan bli svårt i slutet av juli men man kan alltid hoppas.

I går åt jag en kolbulle med lingonsylt, en gång per år kan jag faktiskt stå ut med att jag kan få halsbränna av pannkakan, den är ganska så fet och en gång ska jag äta Motti /nävgröt/ med
fläsk, det är bastanta middagar kan jag lova.

I lördags eftermiddag när jag kom hem genomsvettig hoppade jag in i duschen och sen blev det raklång í altansoffan, jag låg där och njöt och dåsade bort, altandörren var öppen kanske 15 cm och jag tyckte att det lät någon, en fågel tänkte jag, men efter att ha dåsat lite till kändes det lite konstigt och döm om min förvåning när jag sätter mej upp och det kommer en liten tax från köket, jätteglad blev den, jag sa till vovven "var kommer du ifrån", det upptäckte jag strax för det kom 2 herrar som var ute och letade hund, jag fick på mej en tröja och ut för att fråga om de tappat bort hunden. Nu fick jag hälsa på de nya danska grannarna som skulle åka hem, språkförbistringarna var säkert lika stora för oss men som jag förstod skulle de komma tillbaka om en vecka, vi får se.

Tänker på att det har varit två stora arrangemang under helgen och det verkar ha gått riktigt bra, man kan tänka sej 39.000 personer på Höljesbanan och dragspelsstämman i Ransäter som också drar mycket folk det är fantastiskt.

Nu ska jag ta fram min stickning för i kväll är jag inte så svettig om händerna än jag kan göra några varv. Ha en fin kväll. Just nu +15,9 grader och det verkar som om solen vill kika fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar