tisdag 2 augusti 2022

2 augusti och det börjar bli mörkt på kvällarna

Jag tycker att det känns som om hösten börjar göra sej påmind.  Det blir lite kyligare ute på altanen om kvällarna och mörkret smyger sej på oss så kommer det riktiga regn- och åskskurar, framför allt i går eftermiddag drog ett riktigt oväder fram,.

När jag lagt mej i går kväll så började jag att tänka på hur mitt kylskåp kan se ut på insidan, jag kände på mej att det var dags för en storrensning, där finns säkert någon sillburk som inte smakar så  bra, någon bit av skrynklig isbergssallad och en snutt mjuk vattning gurka hittar jag säkert samt självklart någon förpackning med utgånget datum. När rensningen börjar upptäcker jag att jag tydligen har börjat hamstra gul och röd lök, jag har en en förkärlek för charlottenlök och det fanns 2 förpackningar av den.   

Men nu blev det dags för en kopp kaffe och en liten paus och jag fortsätter att skriva så ingen tid går till spillo.

De senaste dagarna har ägnat till syltning av sqaush  och gurka samt picklat rödlök. det är grönsaker som jag fått av min snälla kusin som är så duktig på att odla , vilken lycka det är att ha sånt i kylen inför vintern, jag ska även göra lite Bostongurka. Sen under veckan ska jag köpa ägg på lantgården, det är helt underbart att ha nära till både potatiskällare och hönshus.

På lördag är det dags för mina danska grannar att åka hem till sitt, jag är så tacksam för alla fina  fikastunder vi haft under dessa veckor de varit här och i morgon ska vi äta tillsammans, det kommer att bli tyst och stilla på bygatan men förhoppningen är att den gröna volkswagenbussen dyker upp vid juletid med glada familjen och hundarna.

Här hemma har vi en förhoppningsvis fin höst framför oss, att vi får vara friska och flytta in från verandan och börja leva det vanliga livet med TV och att kunna handarbete och att umgås med nära och kära, hälsa lilla Alma välkommen till världen och fira lilla Claras 3-årsdag.Jag hoppas att bränslepriserna och även elpriserna sjunker, jag vill ta bilen och göra mej en helt onödig tur, jag vill åka till Torsby när som helst och hur ofta som helst, hälsa på dotter och syster, och tänk er att under tiden jag skrivit detta så har jag snyggat till i kylskåpet, det är att förena nytta med nöje.

Nu börjar jag längta efter kräftor men även efter mera "riktig" mat, hemlagad varm mat som man gärna äter under hösten och vintern.

Ha det bra alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar