torsdag 24 februari 2022

220224

 Solen skiner, det har regnat och töat bort mycket snö så nu är isen framme igen, men det var inte något trevligt uppvaknande när radion rapporterar att Ryssland har invaderat Ukraina. Det har ju varit oroligt en tid men jag hade i alla fall hoppats att det var tomma hot. Nu var det inte bara hot utan Putin gick till handling, mina tankar går ju framför allt till mina ukrainska vänner som bor i Kiev och jag har skickat hälsningar till dem att jag tänker på dem.

Mina tankar börjar rotera lite om hur det kommer att bli för oss, vi vet väl ingenting ännu, men jag tänker  på hur sårbart vårt datasystem är, hur kommer priserna på drivmedel och varor fortsätter stiga, hur kommer vi att kunna hämta ut mediciner som är livsnödvändiga, börsen hoppar upp och ner, egentligen är det väl tur att vi 40-talister inte behövt vara indragna i något krig men vi kommer säkert att få känna av detta elände.

Men det finns väl en vardag härhemma, under förmiddagen har jag varit och hämtat mina varor och även köpt spättafiléer och strömmingfilé av fiskhandlaren, tvättmaskinen jobbar på med sitt. Endera dagen ska jag köpa hem blomjord och ge mina växter lite ny mylla, egentligen skulle jag vilja byta ut nästan alla blommor och skaffa nya. När solen blir skarpare så ser man hur vintertrötta även blommorna är.

Då jag är själv har jag mycket tid att odla mina intressen, jag har faktiskt börjat sticka lite igen, jag måste ta det försiktigt märker jag så det blir en stund då och då, att brodera var också trevligt och sen är det ju böcker och korsorden som roar mej. 

I lördags var jag till Torsby och gratulerade min syster. vilket underbart väder det var, vi satt på verandan i bara ärmarna och termometern visade 26 grader. Helt underbart men sen på natten till måndag kom det ju drygt 20 cm snö, jag tyckte att det var så tråkigt och eländigt så jag var inte ut på hela dagen, jag sopade inte av trappen eller bilen förrän på tisdag morgon och idag är nästan all snö borta. På söndag är det fastlagssöndagen och jag ska försöka att plocka lite ris som ska pyntas och stå på verandabordet, det blir lite mer vårlikt att plocka fram påsksakerna.

Var rädda om er och varandra





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar