lördag 17 oktober 2020

Nu har frosten kommit hit

och jag kan bara säja att det har varit en helt underbar vecka, vilket strålande väder för alla människor som varit ute i jaktmarkerna och alla andra också. Själv har jag varit både ute och inne och donat lite, klipper sönder  lite löv, tvättar någon maskin och lagat mat.

I tisdags var jag till lantgården här och hämtade hem en kartong med köttfärs som jag beställt, det känns så bra att veta att djuren som blivit färs har gått här ute och ätit, de har haft det bra och det känns viktigt för mej. Den här familjen har varit bortskämd med viltkött från skogen, mest från älg och det är ytterst sällan som jag köper helt kött i affären, i så fall blir det från gris.

Det är säkert många familjer som sitter med sina köttdelar och paketerar för att lägga i frysen, det är verkligen en stor lycka, tänk på det när det man blir sugen på något gott, då kan man ta fram och laga till en älgfilé med en god sås och och härliga tillbehör, en riktig brakmiddag.


Jag gör mej en tur till skogen ganska ofta, under veckan plockade jag granris och i går förmidag var jag till kyrkogården och pyntade hos Stellan, det blev riktigt fint tycker jag. I morgon får jag fortsätta med riset. 

Stommarna till dörrkransarna har jag plockat fram och i går var jag in hos färgaffären och de har börjat plocka fram dekorationer till kransar mm. Det kliade verkligen i fingrarna, jag har ju kvar olika saker sedan tidigare år men något nytt kommer jag säkert att köpa, likadant är det med de grå tomtarna, hittar jag någon som jag tycker om så blir det nog ett köp, jag är ingen samlare av vissa märken utan är det något som jag gillar kanhända den blir min.

I onsdags var jag på församlingen syförening, det var riktigt manfall denna gång, fem kvinnor och en präst, det var tystare än vanligt tyckte jag, kanhända att det beror på att man ska hålla avstånd, nu satt vi i varannan stol och det är väl inte så trevligt att vara högljudd om man vill säja något till bordsgrannen, men jag tycker ändå att det är skönt att komma iväg ut dessa två timmar varannan vecka.

I går hade Lotta och jag mor- och dotterfika, vi var i mitt föräldrahem vilket hon nu äger, en mysstund som även vovven Iris deltog i med glädje. Jag hade lite köttfärssås och potatismos som jag bjöd på så behövde hon inte laga lunch innan jobbet, vi pratade om tiden och bägge två tittade på väggen där köksklockan har hängt. Gamla vanor.

Jag har börjat mata fåglarna, vilken aptit de har för att inte tala om skatorna, det finns många här, de river upp nätet till talgbollarna och sticker i väg med innehållet nu har jag hängt ut en större boll och den har faktiskt fått vara kvar men de är där och hackar.

Nu ska jag sätta mej med min stickning och njuta av att det är helg, jag inväntar Postkodmiljonären och Muren som kvällens underhållning sen har jag ju korsorden.

Ha det fint och åk försiktigt det skulle bli snö på onsdag???kanske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar