fredag 23 oktober 2020

Nu har det hänt

det jag befarat hela hösten. I går kväll när jag satt och såg på TV upptäckte jag att en liten mus sprang efter golvlisten, Jag som är försiktig med att ha dörrar och fönster öppna har lyckats få in en mus i huset och var finns den? Det blev snabb utryckning till Granngården i morse för inköp av fällor. Vilken tur att tiderna förändrats och även råttfällor har blivit moderna, de är laddade med bete så bara att dra bort en plastbit och sätta ut fällan. 

Nu blev det en tidig förmiddagsfika då jag sitter och vakar över dessa fällor och försöker att vara så tyst som möjligt men det kan ta tid innan det blir fångst i fällan då jag inte vet var i huset musen befinner sej, usch och fy säjer jag.

I söndags var jag och grannen Siv ute och plockade ris, kaffe och smörgås med stekta ägg intogs, det blåste lite snålt men vi fick med oss det som behövdes. Måndag var ju lika fin så jag åkte till kyrkogården för att pynta hos mor och far men där gick jag bet, jorden i lådan var stelfrusen och jag fick åka hem med oförrättat ärende och avvakta mildväder. Milt blev det ju med först snö och sen regn, i går fick jag riset på kyrkogården på plats, även ris i balkonglådor och amplar och nu ska jag sätta ner en tall vid fågelbordet innan det fryser till igen.

 Vinterdäcken sitter på bilen med hjälp av Ekshärads Däck och Fälg, så bra att de är på plats för nu vet man inte när det är dags för halka och dåligt väglag. 

Fantastiskt roligt att det är så mycket fåglar här och vilken aptit de har, jag måste nog åka till lantgården och köpa solrosfrön för nu har jag inte mycket kvar, talgbollar finns det hemma så det är bara att fylla behållaren.

Jag måste se mej om efter ett nytt handarbete, den lilla barntröjan med ok är strax klar och nu har jag börjat komma igång efter sommaruppehållet så nu stickar jag på, hittar jag inte något trevligt så stickar jag strumpor, det är inte dumt det.

Ha en fin helg alla och så önska mej lycka till med råttfångsten så att jag får ro i själen för detta irriterar mej.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar