torsdag 14 augusti 2014

Torsdag


Efter sommarens fantastiskt soliga dagar har ju bakslaget nått oss. Nu blev det så fruktansvärt mörkt ute så jag tände en ljuslykta på altanbordet och plockade fram stickning och en märklig bok som jag ´börjat läsa, regnet öser ner och åskan går och jag sitter helst på altanen.

Det har varit några sjuka dagar här, i måndags behövde en väninna transport och sällskap mellan sjukvårdsinrättningar och gudskelov allt gick bra, på tisdag var det dammsugaren som behövde motion och sen började kusins stortå att krångla och hon behövde medicin och vi har inga läkare här utan man måste kontakta Sjukhuset i Hagfors, ja det ordnar säkert upp sej och hon får hjälp om några dagar. Svägerskan ringer och berättar att hon fått bältros och hon har också varit på sjukhuset i måndags, tisdagkväll  fick jag besked om att jag skulle få en kortisonspruta i mitt onda knä igen, så det blev en Torsbyresa i går morse.

I går köpte jag mej blåbär utanför ICA, helt perfekt för mej med onda knän och jag känner men snöpplig när jag är ute i skogsmarker. Min kulinariska ådra kom fram när jag frusit in bären och jag plockade fram älgbiff och en nötstek som är svensk och har säkerligen traskat runt mitt hus, nu kom åskan och steken med lök och grönsaker står i lergrytan i kylskåpet och älgbiffen kommer nog att bli skav med lök och svamp och naturligtvis mycket grädde, det fanns en liten tanke om att plocka fram köttfärs och göra en midnattspaj men det var tur att jag inte gjorde det när jag inte vill använda spisen i åskvädret. Det blir snart ljusare och då ska ugnen på.

I går kväll var jag på 15-årskalas, tänk att få fylla 15 och få så mycket fina presenter, vilken lycklig flicka. Vi är många när det är födelsedagskalas på Häggvägen, rolig att träffas alla goda vänner och släktingar, vi blev bjudna på sallad med bröd och ostar, kaffe och goda kladdkakor. Tack Emma för en trevlig kväll.

Nu har jag suttit här och skrivit och jag tror bestämt att det börjar ljusna och nu chansar jag på att ställa in steken i ugnen. Ha en trevlig torsdagkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar