tisdag 1 september 2020

1 aeptember 2020

Nu är vi i höstmånden efter en mycket märklig vår och sommar. Jag trodde nog att det skulle kännas som om tiden stannat upp med alla råd och anvisningar om försiktighet vi har fått men på något märkligt vis har vi kunnat krångla oss fram. Innerst inne tror jag väl att jag är ganska social men märkligt nog har jag inte lidit särskilt mycket av att inte träffa så många människor, ensamheten har inte varit svår men visst längtar jag väl någon gång till umgänge med andra människor.

Jag har ju bilen, den har varit min bästa kamrat i dessa tiden, när det blir tråkigt gör vi oss en tur, gärna ut  naturen och gärna med någon frukt eller annat ätbart och jag fotograferar lite.

I förra veckan fick jag lite arbetslust så jag ägnade ett par dagar år att laga mat och baka matbröd, jag kände mej riktigt huslig och duktig när jag gnodde på. Jag gillar att laga mat så nu finns lite av varje i min frys, risotto, köttfärssås och fiskgratäng, egna tomater så det blev kylskåpsrensning och flera portioner med grönsaksröra, det är ju så roligt att plocka fram under hösten när det regnar och man kan äta en färgglad måltid, och soppor, jag gillar soppa och ett gott bröd och nu under dessa pandemitider har man ju tiden att göra såna saker.

Men, idag skrek mitt kylskåp efter påyllning, jag tror jag kommit av mej med att handla, i dag var jag tvungen för det saknades allt, jag hade tur, vi var vara 2-3 personer i butiken så det gick snabbt och nu är kylen fylld och jag hoppas att det räcker hela veckan.

Jag har börjat sticka igen, ett par herrstrumpor storlek 46 har jag lämnat ifrån mej och när jag tittade i handarbetskorgen fanns 1½ socka men nu är de klara så nu kan jag öppna min påse med födelsedagsgarn och börja på ny kula, det blir i eftermiddg när jag ska se på McLeods döttrar. TV-tittandet har ju också börjat i liten skala igen men i går satt jag ganska troget framför rutan tills "Det sitter i väggarna" var slut i kväll blir det "Fråga Lund" och "Gokväll" naturligtvis.

Om två veckor startar symöten på församlingshemmet, där är stort utrymme och jag tänker gå, viss tveksamhet i början men efter att Lotta och jag pratat om detta tycker hon att jag ska gå om jag tycker det är trevligt, ibland måste man ha en liten puff i ryggen.

I morgon ska jag åka ner till bondgården och skaffa hem lite potatis och så kanske det är dags att beställa nötfärs och så ska jag försöka tinga lite älgkött, några få kilon stek så att jag kan göra porterstek.

Det bev mycket mat idag, jag börjar nog bli hungrig.

Jag var på kyrkogården under helgen och det var fantastiskt vad begoniorna var stora och granna. Jag planterade isbegonior och de har blommat så fint hela sommaren, lagom höga och täta men nu går det säkert inte många dagar förrän frosten tar dem, det var nog sista gången jag fyllde vatten i lådorna denna säsong,sen tar jag bort blommorna, gravarna får vila tills jag plockar gran- och tallris att pynta med. Jag tänder ljus här hemma varje kväll för de mina så ingen ska tro att jag inte bryr mej, däremot är jag inte på kyrkogården flera gånger i veckan för det vet jag att de mina inte skulle kräva av mej/oss.

Tankar från mitt kök, var rädda om er och varandra


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar