onsdag 2 december 2020

Nu äntligen är jag vaccinerad

 för säsongsinfluensan och det var då i grevens tid. Jag hade klipptid vid lunchdags och sen åkte jag till Hagfors Vårdcentral. Det var just inga bilar på parkeringen så det såg lugnt ut, vakten utanför entren kom mot mej, han frågade inte om jag hade sjukdomssymtom utan sa, "skynda dej in så du får sprutan för vaccinet är nästan slut".Gudskelov räckte det till mej men det var i sista minuten.

Jag har varit på gång att göra kakdegar i flera dagar men jag har saknat inspiration, i måndags ställde jag matberedaren på plats, i går blev det ingenting men i dag så, jag har bakat två slags kakor och har tänkt mej en sort till men så tog fantasin slut trots att jag har plockat fram alla receptböcker jag har men jag har ju tiden på mej, jag kommer väl på något. Denna Coronan tar udden av allt det roliga som man vill göra inför helgerna, jag tycker ju om att laga mat och alla förberedelser inför julen men nu känns det som om man kan klara sej med en paket grillkorv och bröd, nejdå, det ska vara lite julmat på bordet även detta år.

I går kväll såg jag på Ernst Jul, han gjorde en sillinläggning som verkade riktigt god så den tror jag bestämt att jag ska prova men Janssonssoppan med glögg, det tror jag inte på, usch.

Tomtarna har kommit ut på verandan och jag har gjort mej en dörrkrans som jag blev så missbelåten med, jag tror att jag band den för hårt så jag ska försöka linda upp lite och släppa loss kvistarna för detta blev för kompakt och jag har inte blomkål i min krans, jag kan tänka mej hur det ska dofta när kålen fryser och tinar.

Två av mina hyacíntlökar har blommat över så nu får det gå någon vecka innan jag köpe nya, amaryllisen växer och den har inte fått en droppe vatten av mej, den kommer säkert att vara utblommad innan jul, det är så vanligt hos mej för jag vill börja med allt så tidigt som möjligt.

Och till sist, det blev en Kungsgran.

Ha det bra och jäkta inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar