fredag 11 december 2020

I natt har det snöat

 och jag blev riktigt glad över att det var vitt på marken, jag tyckte att allt kändes lite lättare och ljusare. Dagarna rinner iväg, jag börjar få till det lite med mina små julförberedelser, jag har bakat lite kakor, stekt köttbullar och börjat handla hem lite matvaror. Julbordet kommer inte att bli som förr men skinka, sill och janssons ska vi ha, risgryngröt till Ris a la Malta, lite lutfisk ska det bli  någon dag under helgerna. men eftersom vi bara blir tre stycken + 2 hundar behövs det inte så förfärligt mycket för det är tråkigt med rester i fler dagar men en rullad ska jag göra som ska ligga i saltlag några dagar.

I morgon ska jag försöka komma i väg och handla ganska mycket innan folket vaknar till, vi har nämligen ett utbrott av coronan i vår kommun så det känns lite obehagligt att gå ut i affärer och det är ju svårt att inte kunna umgås normalt med vänner och bekanta men man måste tänka sej för och jag känner en rädsla för att smitta någon utan att jag vet och inte vill jag bli sjuk själv. Jag tänker på vaccinet som ska komma, vi har tankar och funderingar om det men om man som jag är född på 40-talet är vaccinerad mot difteri, smittkoppor, polio,TBC och säkert något mera och då var väl föäldrarna jätteglada att det fanns något som kunde förhindra sjukdomar, det fanns säkert biverkningar av dessa medel men det gick nog bra för de allra flesta, Min dotter fick de vaccinationer som rekommenderades utan minsta tvekan från min sida, varför är vi så försiktiga och rädda nu, jag fundrar men vet att jag tar dessa sprutor när det blir dags, det är min skyldighet mot mej själv och andra människor för så här ensamt vill jag inte leva, jag vill träffa folk, ge en kram till den jag vill och inte hålla dessa avstånd.

En glad sak hände igår, när jag hämtade posten fick jag en avi om rekommenderad post, jag blev så nyfiken så jag måste hämta omgående, det var ett paket från mina goa fina danska grannar, de hade skickat julklapp till mej, det var väl fint, förra julen var de här men nu har vi inte träffats sen nyår men vi har tät kontakt på datorn. Jag saknar dem mycket och hoppas att det blir läge för dem att komma hit till sitt hus.

Jag har inte köpt några julklappar ännu för det har inte varit läge för att handla, jag har ju brukat ha något paket till grannbarnen men detta år har jag inte haft någon fantasi till något så i år blir det en önskan om en God Jul till dem, några paket ska det ju inhandlas till de mina, så blir det detta år..

Ha nu en fin 3:dje advent och en mysig luciamorgon med kaffe och pepparkaka


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar