måndag 14 oktober 2019

oktobersysslor


Tidigare i höst har jag plockat bort blommor och trädgårdsskräp, en del har jag lämnat på återvinningen och en del har jag kört till skogen och nu åker jag till skogen för att hämta hem mossa, tall- och granris, lite lummer och enris och detta gör mej så gott. Lördag och söndag har jag plockat granris till gravarna. Det känns så fint att pynta med riset, i år har jag även planterat ljung eftersom det blev så tomt när blommorna kom bort men jag tycker nog att det är finast med enbart ris.I dag har jag gjort klart och jag känner mej nöjd.

Morgonen började med en temugg och ett besök hos grannarna, vi hjälps åt att fylla medicindosetten och sen tar vi oss en pratstund, det är bra för både mej och dem, vi är lite sociala med skvaller och nyheter.

Under veckan som gick var jag på symöte, lika trevligt som förra gången och på torsdag var det 11-kaffe. Seniorshopen var där och visade kläder, två damer och prästerna var mannekänger. Lite annorlunda men mycket trevligt, jag som inte skulle köpa något hade en poncho och ett par byxor med mej hem. De hade riktigt fina kläder att sälja.

Älgjakten har börjat här idag och om jag bara kunde tala om hur mycket jag saknar förberedelserna, till och med hundarna kände på sej att det var jakt på gång, nu är det 10 år sedan Stellan gick bort men saknaden efter honom  finns alltid men vid vissa tillfällen är den större än stor. Jakten och skogen var hans stora intresse och det präglade oss alla i familjen och det blir många skogsturer för mej, bara åka runt eller ta med en termos med kaffe och stanna upp på något ställe för det mesta helt ensam med minnen och tankar. Dessa resor stärker mej på något sätt.

Denna vecka tänker jag fixa hem solrosfrön från Westlunds, fåglarna börjar behöva få lite, tills nu har de fått talgbollar men nu ska det bli frön. Balkonglådorna och amplarna på verandan har fyllts med tallris, och det ser genast mycket hemtrevligare ut, muslådorna ska också få påfyllning, hittills har jag inte sett något spår efter dessa gnagare de finns säkert och de har säkert tömt askarna.

Innan jag sätter mej tillrätta i TV-fåtöljen ska jag handla hem lite mat och frukt, sedan tittar jag på den australienska serien och därefter lagar jag middag, I dag ska det bli lax i ugn.

Ha det skönt alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar