tisdag 22 oktober 2019

Lövfällning


Det blåser ute och jag sitter och funderar på om det har varit hårda vindar under natten för i stort sett har alla löv i björkarna här hemma fallit till marken. Det ligger massor och jag skulle behöva köra över och krossa bladen med gräsklipparen men efter allt regn är marken så genomvåt och löven sega så jag kan inte göra detta idag utan får vänta och se om det torkar upp lite men risken finns att det inte blir gjort i år. Det ser inte bra ut.

Vilket regnande det har varit, helgen var ju bedrövlig trots tända ljus och försök till lite mys är det inte trevligt när regnet rinner utför fönstren, usch då kan jag tycka att det är trevligare med snö.

I går morse när jag var hos grannarna och fixade med medicinerna sa jag att jag tror bestämt att jag ska gå hem och avfrosta frysskåpet, då säjer grannfrun "men inte idag", men jag gjorde det, detta är något av det tråkigaste jag vet och det var ett bra tag sen sist. Nu är det gjort, det blev bra mycket bättre plats när det blir tillrättalagt och bortrensat en hel del gammalt. Nu fick jag två hyllor tomma inför julbaket. Nästa projekt blir en storrensning i kylskåpet, jag har en förmåga att spara små rester som blir stående, små skvättar med sylt och mycket annat som tuber som gått ut i tid, det är ju inte klimatsmart men allt kan jag inte ta reda på utan måste rensas bort.

Jag och grannen Siv hann med en resa till skogen i går eftermiddag, vi plockade gran- och tallris och jag hittade även lummer som jag sagt tidigare är jag duktig på att dra hem mycket från skogen och jag njuter av skogslivet. Nästa projekt  är en gran eller tall att ha ute vid fågelbordet, den kan jag ordna själv med en adventsgran till altanen köper jag.

Nu är det dag att fylla på fågelmat, aptiten är god men jag är riktigt arg på skatorna, de är säkert 10 stycken som sitter och väntar på att jag ska fylla på med talgbollar, bollarna ligger i en hållare men de lyckas hacka sönder dem och de försvinner på nolltid. På söndag var rönnen härute full av bär men i går när jag kom ut susade det bara över mej, luften full av sidensvansar och rönnen var tom på bär. Det går snabbt och jag ser att det ligger några tappade bär på marken.

Nu är det hög tid att kliva ur morgonrocken och starta dagen, först en tur in till samhället och handla lite frukt, hämta kusins räkningar, sen får vi se hur dagen blir, men det blir nog inget kylskåpsrens idag.

Ha det bra alla vänner och njut av att det inte regnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar