måndag 31 oktober 2016

måndag


Efter en fin vecka ser det ut som om vintern gör sitt intåg här hos oss. Med tacksamhet ser jag tillbaka på veckan som gått, och jag är glad för de saker som jag presterat, gräsmattorna blev klippta en sista gång och mycket löv klipptes sönder, gräsklipparen är inkörd, likadant med cykeln och lite annan om inte ska stå ute under vintern. Fågelbordet som jag pyntade med granris och fyllde med solrosfrön kunde jag inte förankra själv så den minsta vindpust välte det och en del frön rann ut, men nu har Eilert fixat detta så nu står det stabilt.

Det är så mycket småfåglar här, i går var jag ute på verandan och jag tyckte att det var något lite större djur som rörde sej i granriset, det var ekorren som hittat hit igen och han var inte snäll mot småfåglarna, han gick till anfall så fort en fågel kom i närheten av fröna som hamnat på marken. Hackspetten är också här och äter och nu ska jag köpa späck för det gillar han och så ska jag göra talgbollar, jag tror att de hemgjorda blir lite mjukare i konsistensen än de man köper.

Siv och jag planerade en biltur för vi var inte riktigt färdiga med risplockning, i lördags gick resan av stapeln, ett underbart vackert väder, jag fick för mej att resan skulle gå till Brunnberg, byn bort på skogen som köptes av danskar och som jag kan tycka är en riktig idyll. Men först kom vi till Musjön, och tänk att där träffade vi familjen P och lille Åke kom som skjuten in i bilen och tyckte säkert att han gömde sej i baksätet för han hade säkert följt med men han fick stanna med familjen, vi fortsatte resan och plockade lite ris och sen fortsatte vi upp till byn. Det är så fin natur, nära till sjön och snyggt och välordnat vid alla hus, det måste vara ett himmelrike för stressade människor. I alla fall; vi åkte en bit av 10-milaskogen och hamnade i Lisskogsåsen, på väg ner mot Värnäs kom tanken att kanske äta lite sen lunch på Värmlandsporten, jättegod smakrik mat i fin miljö sen blev det kaffe och äppelkaka som avslutning på dagen hos Siv.

Det blir säkert flera resor i närområdet, vi har mycket fint att besöka och med alldeles nya vinterdäck ska vi väl komma ut på någon mer tur framöver.

Nu ska jag fylla tvättmaskinen och kanske gå till verket med min första tanke när jag vaknade i morse, att baka sirapskakor, idén fick jag hos min syster, hon hade bakat sådana och de är så goda. Ha en bra dag alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar