måndag 17 oktober 2016

en mulen oktobermorgon


Efter den fina hösten har det mulnat till rejält tycker jag och det blir ganska tråkigt,  mycket löv sitter kvar i träden och det blir ju inte riktigt färdigt utomhus. Vi hade ju vinter en morgon förra veckan, jag blev fundersam när jag tittade ut och det kom flingor och bilen var helt vit. Det är bara att konstatera att en ny årstid snart är här.

Jag var ute i skogen och kollade efter granris i går, grannfrun och jag ska plocka ris till kyrkogården och jag ska även ha till mina balkonglådor och amplar, en gran eller tall till fåglarna samt granris till fågelbordet. Jag plockade lite ris till mina grannar för jag  tycker inte att de ska ut i skogen själva.

Jag sitter och grovplanerar min vecka, jag sitter inte och skriver timme för timme vad jag ska göra med lite vad som ska ske eller göras, rutiner från arbetslivet som inte gått ur mej och lite planering tror jag är bra annars blir det lätt att skjuta upp saker och då känner jag till slut att jag har en massa framför mej som nästan blir oöverkomligt.

Vovven Åke Pettergård har varit här, han är så enkel och okomplicerad att ha, han behöver sällan gå ut och rasta sej, i så fall är det bara att öppna dörren, går eventuellt ut och kommer tillbaka ganska snabbt då han är lite frusen av sej, leker en stund, tigger lite godis och så sitter vi i soffan och har det trevligt, han verkar självständig och visar inte att han saknar sina ledare i flocken(familjen)

Just nu tror jag att skator och småfåglar tänker ta över här, jag tycker det är otäckt med råttor och möss så därför har jag täckt alla springor i altanräcket med Svinto, nu får jag fylla på varje dag för småfåglarna drar ur och skatorna jag brukar räkna dom ibland och de ca10 stycken håller till vid fågelmataren och hackar sönder talgbollarna och skiter ner, kanske det är nyhetens behag att det kommit ut något ätbart men de får väl hållas för jag vet inte hur man får bort skator.

Nu ska jag börja min dag efter en långdragen frukost, jag måste handla i dag för skafferiet börjar bli tomt och denna vecka ska fönstren bli färdigtvättade och några gardiner ska bytas, en början på grovplaneringen.

Ha en fin vecka för det ska jag försöka ha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar