måndag 10 oktober 2016

älgjaktsmåndag


Under många år har ju älgjakten börjat andra måndagen i oktober med förväntan och spänning då Stellan alltid deltog i jakten och han hade ett brinnande intresse för jakten och naturen. Vilka förberedelser inför den stora dagen med möten, att träna och skjuta sej godkänd, kläderna var en viktig sak och hunden som skulle vara vältränad. Från mitten av augusti tillbringade vi nästan varje helt i husvagn ute i skogen, det var riktigt härligt, att ladda upp med god mat, goda böcker och mycket frisk luft var en lisa för själen tills vargarna kom och det är en annan tråkig historia som förstörde hela jaktintresset här hos oss, hundarna fick stanna hemma och Stellan satt på pass.

I år är det ingen jakt på de marker jag känner till här, det verkar vara någon helgjakt planerad, det känns märkligt, idag är det inte den intensitet av tidig trafik ut till skogen och det känns nästan "ensamt" att inte se människor i jaktkläder.

Nog om detta, jag hade mina egna funderingar när jag vaknade i morse, kanske att jag ska börja tvätta fönster i vardagsrummet, verktygen är framplockade nu och de gardiner som ska hängas upp är ute på vädring så det är väl inget annat än att börja. Livet går sin gilla gång, diskmaskinen är fixad, fågelmatstationen är uppsatt och torkarna på bilen bytta, nästa projekt är nya vinterdäck, jag tror att det står nya dubbdäck klara hos Gummiverkstan.

Jag har rakat ihop en hel del nedfallna löv och kört bort men det kommer hela tiden nya så det syns ingen skillnad på mängden löv men det som är bort är borta, jag får ta ett tag när lusten faller på och resten får ligga tills våren för då har väl maskarna tagit sitt och mycket har förmultnat.

Jag var till kusin i veckan och det mesta är sej likt, men det var trevligt att Inga och hennes syster kom dit, det blev en hel del pratande och hoppas att det blev en stund av stimulans för kusin för när vi sitter ensamma är det bara jag som pratar på för hon har inte något att berätta så där spontant.

Jag har plockat hem en del mossa och lavar och börjat pynta lite höst ute på verandan, det är trevligt tycker jag, ljuslyktor tänder jag både ute och inne på kvällarna för det ger mej lugn och ro.

Ha en bra oktobervecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar