måndag 3 oktober 2016

första måndagsmorgonen i oktober

Underbart att få vakna upp till ytterligare en vacker morgon, marken är vit av frost och bilrutorna är täckta av is. Solen ligger lågt och skiner så vackert på mycket smutsiga fönsterrutor här hemma. Jag har funderingar på om jag ska leja bort fönsterputsningen men då kommer jag till mitt dilemma, det skulle behövas en riktig grovstädning innan jag släpper in en främmande människa som skulle behöva ta bort smuts, spindelnät och döda flugor mellan fönstren, NEJ, jag ska fixa detta själv och det får ta den tid som behövs. Detta ska jag inte börja med idag utan nu blir det annat, jag ska  tömma vattentunnan och ställa bort den, vattenslangen ska ta in och gräs ska klippas för sista gången i höst hoppas jag, sen ska gräsklipparen ställa in för säsongen.

Jag köpte en fågelmatarstation på Granngården förra veckan och den ska jag placera intill matbordet till fåglarna där jag även ska ha en gran eller tall som de små varelserna får gömma sej i. Kanske blir det en tidig vinter för i Solberg har en domherre visat sej redan, här på Framnäs såg vi en sädesärla gå och picka i lördags så den har säkert blivit på efterkälken.

Jag har börjat hamstra hem mossor, kottar och blåbärsris och i samma veva fick jag med mej en älglus hem, jag kände eländet kröp på kinden och jag höll inte på att få tag på den, usch och fy för såna otäckheter. Jag fick två fina ljung av Lotta i går som jag ska plantera och så har jag lite att sätta i ett träfat.

I lördags fick jag ett infall att baka något till kaffet, det blev Kärleksmums och en slags äppelkaka om vi fick på 11-kaffet och i går eftermiddag fikade jag och Lotta ute på verandan i det fina vädret.

Jag berättade för Lotta om hur godtrogen jag är trots varningar i tidningar för vägpirater, i lördags åkte jag på en smal byväg med mötesplatser, jag fick möte och stannade, bilen som jag mötte hade ett släp och när vi nästan möttes sträckte chauffören i den mötande bilen ut handen genom ruta för att stoppa mej, jag stod stilla, firade ner rutan och den norske mannen frågade efter Västansjö, jag lyckades förklara och när jag fortsatte min hemresa, tanken kom...tänk om det varit en vägpirat men det är svårt att tro att de finns efter Rombolandsvägen.

Nu ska det diskas här, fortfarande handdisk, en dusch, och sen kan vecka 40 starta på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar