måndag 26 september 2016

måndag


Det fina vädret börjar försvinna och det mulna och gråa tar över mer och mer och i dag var det riktigt tråkigt men det är ju så här det ska vara.

Innan jag steg upp i morse låg jag och fantiserade om hur jag skulle använda min dag på bästa sätt, fört och främst så är det ju tekoppen och en smörgås som gäller, övriga morgonsysslor och sen, tvättmaskinen ska fyllas och startas, sen kom frågan om jag skulle börja klippa ner växterna, jag bestämde mej för att idag plockar jag av luktärtorna och krassar, rycker upp dem och stoppar ner i en sopsäck, bordet ute på trappen plockas in tillsammans med grillen och helt plötsligt har jag bara två bollkrysantemum och lite kryddor kvar och de får stå lite till. I morgon klipper jag nog ner pelargoner och petunior. Det får bli lite i taget men jag tycker att blommorna gjort sitt och nu får det vara tomt i lådor och krukor tills tall- och granriset ska tas.

Nu börjar jag tänka på vad jag ska ha till dekoration på verandabordet innan tomtarna ska fram. Trätråget ska väl fyllas med lite höst- förvinterblommor och kvistar, kottar, mossa och lummer ska plockas och massor med ris, men först ska vi väl låta älgjägarna få göra sina tappra försök att jaga och i år ska jag se mej för så att jag inte åker in i björnmarker som jag gjorde förra året då en jägare visade mej på färsk björnspillning en liten bit från där jag plockade mossa.

För någon vecka sedan sålde Granngården fågelmatstationer och jag tänkte köpa en till mej själv och en till Lotta o Eilert men när jag kom till skott var de naturligtvis slut och jag tänkte inte mer på det men i dag kom ett nytt erbjudande så nu ska jag åka in och handla i morgon. Talgbollar ska jag försöka göra själv för nu vet man inte riktigt när det är dags att börja mata de små fåglarna.

Stickningarna har kommit igång igen och i dag har jag varit och köpt garn till en väst som jag ska sticka till en bekant, V-ringad och svart, jag har hittat ett urgammalt mönster som jag ska försöka sticka efter det ska bli roligt att se om jag lyckas.

Nu ska jag bänka mej framför TV:n, först blir det "Fråga doktorn" och sen "Vem tror du att du är" med  Stefan Holm, det blir nog trevligt.

Ha en fin höstkväll på er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar