torsdag 16 april 2020

Torsdag efter påsk


och vardagen kommer ifatt oss eller kanske inte. Jag tycker inte att vardagen är sej lik i dessa Coronatider, det är mycket att tänka på, bl a att fylla på handlingslistan så att man får med det som behövs, undvika folksamlingar och inte springa in till grannarna hur som helst när man blir sugen på en kaffetår och sällskap. Jag saknar detta mycket att svänga in till grannen Siv och kunna sitta i hennes glasveranda nu när solen börjar värma, samtidigt blev jag riktigt berörd när jag i gårkväll fick höra att Adam Alsing gått bort i denna fruktansvärda sjukdom, man måste lyssna och ta till sej råd och varningar och vi klarar ensamheten, självklart vill man försöka undvika detta elände.

Idag ska jag plocka bort mina påskdekorationer, ställa in hönsen i sina hyllor och dammsuga, Jag förstår inte varför det blir så dammigt när man är ensam men tiden finns ju att damma och torka hur mycket som helst.

Visst var påsken konstig detta år, Lotta o Eilert var här och vi åt påskmiddag på söndag, turligt nog var vädret ganska behagligt så vi kunde sitta på verandan och äta gasolkaminen fick hjälpa solen att göra det skönt för oss. Inga utklädda barn, just ingen rörelse ute på byvägen förutom PostNord som troget kommer och lämnar räkningar i lådan. Och bilen, den har börjat bli en riktig utgiftskälla, ett stag eller en fjäder har pajat och nu ska den in på verkstaden nästa vecka, jag kan inte något om bilar men en kamrem? ska bytas och det kostar kanske en hel del tusingar, jag vill att allt ska fungera när jag vrider på nyckeln helst ska den vara fulltankad och jag ska kunna göra mina små turer när jag vill.

Det här blev ju inte annat än en klagan från min sida, livet är inte rosenrött alla dagar många dystra tankar i dessa tider, men det finns ju ljusa stunder också, när jag fixat och donat ska jag gå ut och plocka en bukett med vitsippor, laga mej något gott till middag och njuta av eftermiddagen och kvällen, i morgon är en annan dag och den vet ingen någonting om.

Ha det bra alla vänner och håll avstånd.

2 kommentarer:

  1. Hej, jag gillar att läsa med dig, håll dig frisk och Corona lämnar igen. Det tar ett tag, då blir det normalt igen.
    Matina

    SvaraRadera