torsdag 13 november 2014

Torsdag


Sitter här på förmiddagen och lyssnar på Värmlandsradion, Saras kafé. I dag har hon gäster från Ekshäradsbygdens kvinnor och några gubbar från Molkom. Riktigt trevligt program detta och kul att få höra Ingalill Granbergs härliga ekshäradsdialekt och duktiga Marie som har talets gåva.

Jag vaknar så tidigt numera, det är mörkt ute och jag ligger och drar mej, läser eller lyssnar på radion det ä skönt att inte behöva rusa upp.

Mitt avlopp har inte varit bra på länge men i måndags fick jag hjälp snabbt. Här börjades det att grävas från avloppsbrunnen och nedåt för avrinningens skull och nu hoppas jag att det blir bra. När den lilla grävmaskinen ändå var här så fick han även dra upp korneller som det har blivit hur mycket som helst av.

Dagen har rullat på, jag blev inte klar med skrivandet utan begav mej först till Westlunds och köpte solrosfrön till fåglarna, i samma resa åkte jag till skogs för att ta granris till fågelbordet och när jag ändå var ute efter vägarna hamnade jag på Segenässätern. Där var det totalt stilla, hörde inte ens en liten fågel när jag tog en liten promenad där på sätern.

Efter att jag kommit hem och fått mej lite mat blev det fåglarnas tur att få käk och nu är tunnan med solrosfrö fylld till brädden, den blir full av 15 kilo frön.

Jag har tvättat nästan alla fönster och bytt lite gardiner, dammsugaren fick ett nytt munstycke så nu är det fuskstädat inför helgen, jag fick så bråttom för en stund sen med dusch och hårtvätt och att hoppa i "den lilla röda", jag såg fel på klockan en hel timme så nu har ja god tid på mej för att varva ner inför nyheter och "Go´kväll.

I bland saknar jag kökssoffan, kanhända att den kommer in till jul det blir ju fler sittplatser i köket och det är ju där man trivs bäst, vi får se. Tankarna börjar gå till julen och jag hoppas att jag kan få till det även detta år och ha det mesta klart till 1:a advent, jag tycker om julen och alla julsaker och då kan jag få njuta av pyntet för när det går över trettonhelgen då kommer en ny årstid och då ska tomtarna tillbaka i sina gömslen.

Konstig vinter vi har, jag skulle inte säja nej till någon grad kallt och 5 cm snö men nu visar min termometer på +5,3 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar