tisdag 3 november 2020

201103


Så glad man blir när man vaknar på morgonen och det ser ut att bli en fin dag. Den senaste tiden har ju varit riktigt höstväder med dis, dimma och regn i massor. En tung helg på många vis tycker jag.

I går var jag till Sälje och när jag åkte över Klarälven tänkte jag, så mäktig älven är, förut under sommaren och hösten har man sett sandbankarna men nu var den fyllt till brädden och det vågade. Hoppas att alla fått upp sina båtar och bryggor eller har dem riktigt förtöjda.

I lördags kom Lotta och hon hade köpt med sej kinamat, det var så gott med något annat på menyn, vovven Iris var jättesugen och jag delade med mej till henne, hon fick ris, friterad räka och sötsur sås, tallriken var som nydiskad när hon var klar men hennes öron var säkert i behov av tvätt. Efter att vi ätit åkte Lotta in till kyrkogården och tände lyktorna. Här hemma tänder jag ljus varje kväll för att det ger mej en känsla av lugn.

Jag är lite förgrymmad på skatorna, de har ingen hyfs vid fågelbordet, de slukar allt, musen jag kastade ut förra vecka var borta direkt, talgbollarna försvinner, de är smarta och hackar sönder bollarna i ringen de ligger i, bitarna hamnar på marken och strax i skatmagen, muslådorna som jag har under altanen drar de fram, det finns inget bete i lådorna nu då det ska komma en liten hundvalp som lätt skulle kunna komma åt askarna och det är farligt. Ja sånt är livet, man får skylla sej själv när man matar fåglarna, stor, som små och det kan ju lätt komma möss som är hungriga. I går var det domherrar här, de är ju så fina att det uppväger skatornas framfart

Nu kan jag inte sitta så här och bara skriva av mej mina tankar, jag har kotletter som ska stekas, jag behöver dammsuga och jag har tänkt mej att baka några småkakor, kolasnitt med havssalt är gott och skrädmjölskakor skulle också sitt bra men det blir nog inget kakbak idag men planerna och ingredienserna finns.

Njut av det fina vädret för det ska jag göra när jag är klar vid spisen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar