måndag 16 april 2018

Måndag 180416

Vilka underbart fina dagar vi har och har haft, det jar blivit rätt så många timmar i solen senaste dagarna. I går förmiddag blev jag bjuden på förmiddagskaffe på grannens veranda- M gick ju bort för en tid sen och nu var dotter och måg där och ordnade lite och då ringde de och bjöd på kaffe.Det kändes verkligen bra att få liksom starta om nu och hoppas att vi ses på M:s veranda flera gånger.

Mina tomatplantor och pelargoner fick andas frisk luft i går och de fick även ny jord och större krukor så nu hoppas jag att de växer sej starka och ger mej många tomater framöver. Jag började plocka bort gran- och tallris, herregud vad det skräpade och barr överallt. I dag ska riset i balkonglådorna bort och jag åker till skogs och tackar för lånet.

Jag vaknade tidig idag och tvättmaskinen är i full gång, förra måndagen var jag också uppe tidigt efter en natts dålig sömn så jag gick och vilade en stund till och vaknade till av att det knackade på dörren, jag slängde på mej morgonrocken och utanför stor en främmande man och gudskelov fick jag se att det stod "Spolbussen" på hans fordon. Äntligen fick vi klarhet varför mitt avlopp krånglar. han gick in med en kamera från avloppet i köket och 80 cm ner är röret ihopklämt så kameran kom inte längre ner, det var så liten öppning så det är inte konstigt att det blir tätt, nu ska detta fixas till framöver och då hoppas jag att det är slut med alla utgifter som detta avlopp har ställt till med.

Jag har väl inte berättat att jag fått en hyresgäst, snäll och tystlåten och visar sej var 3:dje eller 4: de dag, om det är en kanin eller hare vet jag inte men den är ganska orädd. Han gräver lite och tuggar och äter vilar i solskenet utanför växthuset eller någon buske och är framme hela dagen, sen försvinner den men i går njöt han av det fina vädret. Vi får se vad som händer med den för nu har jag sett en räv smyga omkring här.

Njut av solen och D-vítaminerna.

Nu tror jag att fåglarna får börja söka efter mat själva, i går fick de det sista som var kvar i en mindre påse och fröhuset blev fullt men det försvinner snart för nu är det mycket vårfåglar som kommit, bofinkar och sädesärlan finns härute och bofinken spelar så fint.

Jag ska hänga upp lite kläder och fylla på tvättmaskinen igen, jumprar och jackor ska tvättas och hängas ut på tork och visst blir det skönt att hänga bort vinterjackorna, men man kan inte hänga bort allt det har ju varit frost och is på bilrutorna idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar