måndag 17 maj 2021

Sjuttonde maj och jag tycker att det är kallt

 I torsdags blev jag nästan lite chockad när det helt plötsligt kändes som en sommardag när jag kom ut. Solsken och riktigt behaglig temperatur.

Jag hade ett viktigt ärende till Hagfors denna torsdag den 13 maj klockan 11.20, jag skulle få min andra coronaspruta. Det var med lättnad jag åkte iväg det kändes riktigt skönt. Jag fick komma in lite innan min tid så jag var klar med allt redan 11.30. Hoppas nu innerligt att vi alla som fått vaccinet får nytta av detta. Min enda biverkan efter besöket var lika som förra gången, lite ömhet efter sticket.

I fredags var jag till Torsby, besök hos dottern, jag blev bjuden på en jättegod potatisgratäng med kassler och ädelost, ingen grädde utan den tillagades med buljong, fantastiskt gott med sallad till. Lite sött efteråt, nougatglass med Ballerina och kaffe, vilken fin eftermiddag vi hade.

Lördagen var lugn, den enda planen för dagen var att jag skulle njuta av finalen av Let´s Dance och favoriten var ju naturligtvis Filip, bägge finaliserna var ju så duktiga med jag gillade vinnarnas fina uppvisningar.  Vilken lycka för dem. I gårkväll var det ju final i Mästarnas Mästare, samma där,favoriten från första stund vann, vilken fantastisk idrottman.

Våren tränger sej på trots att det är kyligt, +8 grader är inte mycket men efter en liten biltur i går möttes jag av sädesärlan, första jag sett detta år, plommonträdets knoppar slår ut när som helst och jag ser att häggen är på gång, Eilert  var här i går eftermiddag och fixade med  gräsklipparen, han tvättade min bil och satte även upp fasadflaggan så nu är det bara att vänta in värmen och att regnet upphör så att jag kan klippa gräset innan pingsten.

Nu tänker jag laga till en skinkstek i lergrytan tillsammans med morötter och lök, fint när det klarar sej själv i ugnen, en röd linssoppa och en grönsakssoppa ska jag också tillaga, jag tycker om att ta fram en form med soppa ur frysen så det brukar jag alltid se till att jag har, men ska nu mina planer bli verklighet får jag avsluta mitt skrivande och gå till handling.

Ha en bra vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar