fredag 22 maj 2020

Jag har fått objudna gäster i trädgården


När jag klippte gräset förra veckan såg jag att de har börjat vakna till, men i förrgår fick jag se att det är full verksamhet om nätterna. GRÄVLINGARNA har vaknat till och det är inte att undra på att det blir många hål i gräsmattan om dessa djur ska äta sej mätta på daggmaskar. Tyvärr är det inte bara grävlingen som visar sej här, jag brukar få argsinta jordgetingar också och de är eller inte trevliga.

I går eftermiddag blev jag bjuden på kaffe ute i det fria hos dotter. Det var helt underbart att få dricka kaffc tillsammans med Lotta, fågelkvitter och glada hundar, man behöver sällskap ibland. Grannarna Siv och Ulf träffar på behörigt avstånd och vi pratar av oss endera på min veranda eller i deras underbara glasveranda. Dessa små stunder är ljuset i tillvaron just nu när vi ska vara försiktiga, jag lider inte av att vara ensam för det är jag van men det är de spontana besöken jag saknar, att det kommer någon hit utan att jag är förberedd eller att kunna titta in hon någon utan att först ringa och fråga om det passar.

Jag hade lite planer för dagen, jag gav bort växthuset i höstas för det blir inte några större odlingar för mej, men bädden för växthuset har så klart blivit fullt av ogräs och det tänker jag ta bort och så skulle det passa med två pallkragar att så lite grönsaker i och det finns plattor så att jag kan ha en liten utemöbel där, vi får se hur det blir men lite ogräs ska jag försöka ta bort.

Jag hade tänkt att kolla lite på blommor till amplar och lådor i dag, men eftersom det är en klämdag antar jag att det är mycket folk ute och vill handla och egentligen tycker jag att det är lite tidigt så jag tror att jag avstår detta trots att det annonseras väldeliga, det finns säkert blommor kvar ett antal veckor till.

Min dammsugare har pajat så under veckan fick jag köpa en ny, tvättmaskinen låter riktigt illa så det är dags för en ny men den tänker jag få installerad i badrummet och så väntar jag på att få nya fjädrar till bilen så att jag kan ta mej någon längre biltur för som det är nu törs jag inte åka då jag är rädd att bli stående någonstans

Tomatplantorna har varit ute på verandan i natt och det ser ut att ha gått bra , nu ska de få en skvätt vatten. Det syns att de mår mycket bättre när de får komma ut, plantorna med små knoppar ruskar jag på för jag ser inte till några humlor förutom en som var i köksfönstret i går eftermiddag men den låg på rygg stendöd i diskhon i morse.

Nu ska jag gå ut i friska luften, ha en bra helg alla.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar