fredag 13 december 2019

Lucia 2019


Mörkt nästn hela dagarna nu. Vilken tur att Luciadagen infaller i denna dystra väderlek, om snön har fått ligga kvar ändå så att det har varit lite ljusare och finare men man får vara glad att man inte halkat omkull occh brutit armar eller ben. Ja, vädret rår ju ingen på så det är bara att vara nöjd och det är jag ju också.

Jag har blivit bjuden på två julbord, i söndags på Värdshuset Pilgrimen och i onsdags på Hembygdsgården här i Ekshärad, Så god mat och så mysigt, jag är så tacksam för att jag får vara med om detta fina.

Jag pyntar lite varje dag, jag blir nästan lite lycklig för varje tomte som jag plockar fram, i tisdags klädde Lotta och jag julgranen, så tidiga har vi aldrig varit förr, i kväll ska den få stå tänd och adventsstakarna lyser. I dag har jag städat vardagsrummet och de utblommade hyacinterna har blivit utbytta mot nya knopppiga lökar som jag hoppas blommar till julen.

Jag har köpt hem en färdigkokt julskinka som ska griljeras, jag har gjort en rullad som ligger i saltlag några dagar, ost och korv finns i kylen, jag orkar inte handla hem allt på en gång utan tar lite i taget. I går var jag till Ica och handlade lite, jag hade skrivit upp vad jag skulle ha och när jag kom till butiken oh tog fram inköpslistan hade jag receptet på saltlaken med mej, jag tog fel lapp men jag kom ihåg det viktigaste, salpeter och frukt.

Visst ska vi väl ha julgodis, jag tittade på Ernst i går kväll och blev lite sugen, ingen kola eller knäck, tandvården har fått nog av mej detta år så det blir något med blockchoklad och cornflakes eller puffat ris och lite ischoklad och en Paradis, jag äter just inga godsaker men det är ju kul att kunna bjuda på.

Nu ska jag laga mej lite middag, lax i folie med dill och charlottenlök och grönsaker, nyttigt och gott, sen kommer jag väl att pynta lite mera under helgen, städa mera och njuta av förberedelserna.

Gå inte ut och ramla i halkan och glöm framför allt inte att släcka ljusen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar