onsdag 18 september 2019

Kors i taket


äntligen har jag kommit till skott och bakat lite, det händer inte ofta att en jäsdeg finns på bakbordet men idag har jag gjort iordning en deg till matbröd. Inga hålkakor denna gång utan jag häller degen i långpannan och skär ut rutor och det brukar bli riktigt bra. Under en tid var jag lite sugen på att göra skrädmjölsdrömmar och när anfallet pågick så fanns det inte skrädmjöl i affärerna men nu finns det och i måndag bakade jag dessa kakor. Igår blev det havrekakor med russin och idag matbröd och kanke någon sockerkaka, bäst att passa på när lusten finns. Egentligen så äter jag inte något bröd härhemma men det kan vara trevligt att ha om det kommer någon.

Och jag är jätteglad och stolt över att jag utan besvär eller smärta kan stå vid arbetsbänken och baka, det kunde jag inte för några månader sedan men efter att ha minskat i vikt drygt 5 mjölpåsar så går det fint.

I lördags gjorde jag mej en tur till skogen för att plocka mossa, jag har börjat hamstra hem lite men det blev ett snabbt uppbrott när jag upptäckte att ja var inte ensam, en liten tailändare kikade upp bland lingonristet med hink och raka, det blev snabba fötter till bilen och åka till ett annat ställ där jag styrkte mej med en apelsin. Jag är inte rädd för andra människor men jag vet ju att vi inte kunde säja något till varandra.

Jag har beställt garn till en norsk barngenser som skall passa till en dansk gosse stickad av en svensk kvinna, det blev väl riktigt nordiskt.. Det ska bli kul att börja sticka något annat än strumpor, 14 par strax klara sedan i somras, nu fixar jag hälar utan beskrivning.

Nu är säkert min deg uppjäst så jag ska ta hand om den, när jag är klar ska jag gå ut i det fina vädret och ta bort blommorna i balkonglådorna för de ger ingen glädje längre, några ljung har jag köpt mej som ska få förgylla utemiljön lite.

Ha en fin höstdag alla




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar