måndag 14 november 2016

måndagförmiddag


Vilket typiskt novemberväder, dimman ligger så tät att jag knappt ser grannarnas hus och det är blött.
Snön som kom försvann på en liten stund och gräsmattorna är gröna igen. Men, snön kommer säkert.

Denna vecka är lite planlös, jag kan göra i stort sett det jag vill och just nu är det att sticka klart Noahs tröja och det är inte många varv kvar på sista ärmen så om jag gör något varv då och då under dagen blir det nog dags för att fästa trådar och sticka halskanten och till sist sy ihop tröjan. Jag brukar inte sätta mej framför på dagen men med kaffemuggen i handen slog jag mej ner i soffhörnan och det visade sej att det handlade om diabetes i Malous program, framför allt typ 1 och Peter Jide deltog, det var intressant eftersom det inte pratas så mycket om den sjukdomen.

Jag plockade fram smörpaket för en stund sen med förhoppning om att jag ska göra några kakdegar, de kanske inte blir utbakade i dag men en liten förberedelse i alla fall, sen kom tanken att kanske jag ska baka adventskransar och lägga i frysen men då har jag inte någon saffran hemma så det hoppar jag över idag. Som jag gjort de senaste åren tänker jag börja julpynta till advent, det är så fint att få gå och njuta av julsakerna, inget stress, bara ta det lugnt och stilla så därför måste jag börja i tid med att göra förberedelserna, jag river inte upp hela huset för att grovstäda till jul det kan jag göra någon annan gång. Men ljusstakar och stjärnor är viktigt.

Jag som alltid har tyckt att det varit roligt att laga mat och ha släkt och vänner omkring mej tappade  gnistan totalt när jag blev ensam, jag får nästan ångest när jag tänker på släkt och vänner som bjuder mej på sina kalas och jag har så svårt att ge något tillbaka, jag är så otroligt tacksam för att ni tänker på mej och tar mej med och jag hoppas att detta ska släppa någon gång, ensam är inte stark.

Jag väntar på paket, Lotta och jag satt häromkvällen och kollade på lite pysselsidor på datorn och det stod inte på förrän vi gjort en beställning på lite av varje, förra året hade vi pysselkväll tillsammans med min syster och Isolde, vi ska få till en sån kväll snart och kanske vi blir någon mer. Då eldar vi upp ute i timmerstugan, vi pysslar inför julen, gör julkort och allt möjligt, vi dricker glögg. äter pepparkakor och goda ostar och lite frukt, det är roligt det.

Nu ska jag sträcka på benen, se till att fåglarna har mat och försöka fixa till några kakdegar, och precis nu kommer ett SMS att jag har ett paket att hämta på OKQ8, då kanske jag köper saffran och bakar kransar.

Ha det bra alla vänner

.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar