onsdag 2 januari 2019

2 januari 2019


Det känns lite konstigt att byta årtal, man blir ett år äldre, det kommer nya lagar och bestämmelser som man ska rätta sej efter, senast i går hörde jag på TV att man kunde bli straffad om man inte ser till att den torra julgranen hanteras på rätt sätt, det vore väl lika bra att förbjuda levande julgranar för de som inte kan hantera dem efter föreskrifter, det finns ju så fina konstgjorda julgranar. Nu var jag ju kanske lite ful men när man sitter och hör såna saker och det förekommer så mycket våld och elände bland oss är ju en torr granruska knappast något att diskutera. Jag förstår ju att i storstäder kan det bli problem men det går säkert att lösa säjer jag som kan åka tillbaks till skogen och låta granen försvinna på naturlig väg liksom många andra träd därute.

Julen har varit lugn, jag var hos min syster dagen före julafton och sen har jag varit hemma, juldagen var Lotta o Eilert här sen har jag valt att vara själv, jag har ju möjligheten att ta bilen och åka iväg men jag har inte haft lust, det blev TV-tittande, läsning och handarbete i stället.

Jag tycker att det är fint med julen, jag tycker om lagom mycket med tomtar och andra dekorationer och jag vill ha det kvar länge. men idag skulle jag torka av köksbänken och då råkade jag nudda vid en kruka med granris och belysning i och kan ni tänka att riset var alldeles torrt, nu är krukan diskad och belysningen ligger i en glasburk och skiner så fint. Adventsstakarna kommer att få stå kvar i fönstren över trettonhelgen men granen och tomtarna får vara framme tills jag tröttnar på dem, det brukar gå kanske några dagar efter knutdagen.

Det blåste stormbyar här i går kväll och det var även strömlöst, som tur var inte så länge men det blir lite oroligt när strömmen försvinner framåt kvällen och man inte vet hur länge eller hur kallt det blir, det gick i alla fall bra denna gång.

I dag har jag varit in till samhället och handlat lite, och jag kommer på att jag har inte varit in i någon affär förutom Hant´verkstan sedan lördag före julen, och då kommer tankarna över mej, jag behöver inte gå och handla alla dagar i veckan, med lite planering kunde affärerna ha stängt lördagar och söndagar som det var förr, så skönt för butikspersonalen men det kanske inte handlarna tycker.

Nu tar jag kväller, sätter mej framför TV:n med stickningen och en mugg te och en sjal över axlarna.

God fortsättning på nya året, hoppas att vi får ett skapligt bra år helt problemfritt kan man ju inte tänka sej mej ändå, lite spännande att se hur nya regeringen kommer att se ut och att de inte glömmer att höja pensionerna till oss pensionärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar