måndag 5 augusti 2019

Vad var det som hände


efter gårdagens åskoväder, usch så obehagligt det känns att vakna vid 5-iden på  morgonen av ett kraftigt åskväder. Det väckte minnen hos mej för det hemska som hände för ganska exakt 3 år sedan när åskan totalförstörde ett grannhus och en barnfamilj blev hemlös. Den hädelsen gjorde att jag tycker ännu sämre om åska tidigt på morgonen. Denna gång gick allt bra gudskelov men jag tänker på småpojkarna när åskan kommer.

Inte vet jag men i går var jag hos grannarna Siv och Ulf och vi satt i deras fina glasveranda och fikade  då jag plötsligt säjer att jag skulle behöva putsa fönster och det gick jag hem och gjorde.
Köksgardinerna plockades ner och jag utförde arbetet, jag strök andra gardiner och det blev som ett nytt kök. Det var nog åskan som gjorde att jag fick lite extra energi och det sitter kvar även i dag för nu är vardagsrummet fönster rengjorda och andra gardiner uppsatta så just nu känner jag mej belåten och hoppas att jag kan fixa ett par fönster även i morgon.

Det blev så tyst och tråkigt när danska grannarna åkte hem i lördags, jag saknar Emíl när han cyklar ute på vägen och han sjunger och är så glad, det är en härlig familj och lilla vovven Connie som var ute i kohagen i fredagseftermiddag och parfymerade sej bakom öra innan hon kom för att säja "hej då" hon doftade koskit och fick bada när de kom hem.

Nu börjar väl semestrarna att ta slut för många men jag hoppas ju att det kommer många fina soliga dagar framöver och september kan ju vara riktigt vacker och det börjar klia i fingrarna, jag ska lägga in lite gurka och rödbetor, koka marmelad och frysa in blåbär och lingon. Det är lycka att ha ett litet lager i frysen, sen ska det beställas nötfärs från granngården, det är också värdefullt att ha hemma. I går kvällning fick jag ej rejäl påse med hemodlade tomater av grannen Anna, de var vackra i olika färger och former och de smakade ljuvligt.

Nu ska jag plocka undan städgrejerna för idag, koka mej en kopp te och unna mej en fullkornsskorpa, i morgon ska jag klippa mej och nästa vecka ska jag hämta mina nya glasögon, det ska bli riktigt kul.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar